|
PSIHOPEDAGOGIA COPIILOR CU DIFICULTĂŢI DE ÎNVĂŢARE. DE LA TEORIE LA PRACTICĂ
- autor Florentin Remus Mogonea
|
|
|
|
REZUMAT |
Paradigmele educaţionale actuale încearcă să rezolve diferite probleme şi nevoi ale societăţii, aflată într-un proces accelerat de schimbare, de evoluţie. Astfel, pedagogia contemporană încearcă să facă faţă solicitărilor care vin din lumea socio-economicului, să facă faţă noilor probleme ale lumii postmoderne, aducând propuneri şi soluţii educative noi, multe dintre ele rămânând în simplă fază de proiect, altele fiind, însă în fază experimentală. Într-o lume a eclectismului, a diversităţii, a holismului, a inter-, multi-, transculturalismului şi globalizării, educaţia pare a fi într-un moment de criză, criză prevestită, de altfel, încă din 1968, de Phillips Coombs şi susţinută şi în prezent de mulţi oameni de ştiinţă pentru diferite domenii ale macrosocialului (criza politică, criză de regim, de raţionalizare, de autoritate, economică etc.), dar şi de diferiţi psihopedagogi cu referire la învăţământ (Frangopol, 2002, pp. 8-11).
.
|
Autorul
|
MANAGEMENTUL PROGRAMELOR ȘI PROIECTELOR EDUCAȚIONALE
- autor Florentin Remus Mogonea
|
|
|
|
REZUMAT |
Sistemele educaţionale ale lumii încearcă, de mii de ani, să pună în aplicare, să implementeze politici educaţionale, prin strategii concrete, care să răspundă cerinţelor societăţilor. În permanentă mişcare, evoluţie, reformare, idealul social impune o modificare (aproape implicită) şi a idealului educaţional. Prin urmare, identificarea unor căi de eficientizare a reformelor educaţionale, de găsire a unor soluţii cât mai obiective de gestionare optimă a resurselor „calde” şi „reci” ale sistemelor de învăţământ se regăsesc, drept factori prioritari, în orice politică educaţională sănătoasă. Managementul de proiect (managementul proiectelor educaţionale, proiectarea şi managementul proiectelor educaţionale, pedagogia managementului de proiect etc.) vine să aducă un plus de valoare, o notă de obiectivitate, o anticipare riguroasă a traseelor ce trebuie parcurse în domeniul educaţional (fie că vorbim de proiecte educaţionale europene, de proiecte naţionale, de parteneriate educaţionale naţionale sau internaţionale, proiecte de cercetare educaţională, de proiecte de activităţi didactice – şcolare sau extraşcolare, de proiecte la nivel micro: planificări, programe – programări, proiecte de unităţi de instruire sau proiecte de lecţii, schiţe etc.).
|
Autorul
|
DEZVOLTAREA PERSONALITĂŢII UMANE, ÎN CONTEXT CURRICULAR ŞI EXTRACURRICULAR
- autor Florentin Remus Mogonea
|
|
|
|
REZUMAT |
În contextul actual, postmodern, al schimbărilor majore din sfera socialului, politicului, economicului şi ale tuturor celorlalte paliere, sisteme şi subsisteme ce fac să pulseze societăţile, regândirea educaţiei oamenilor şi revizuirea mecanismelor de funcţionare a acesteia ni se pare o realitate mai mult decât necesară. Semnalăm, în acest sens, şi mesajele venite din partea Uniunii Europene, privind formarea de competenţe generale şi transversale, în cazul tinerilor în formare, ca aspect absolut necesar pentru integrarea în viaţa socioprofesională. Până la urmă, investiţia în om, în capitalul socio-uman este o prioritate. De aceea, formarea şi dezvoltarea personalităţii indivizilor, în raport cu idealul societăţii este - şi trebuie să rămână - un demers pe care autorităţile direct responsabile sunt mai mult decât obligate să-l ia în calcul.
.
|
Autorul
|
PEDAGOGIE PENTRU VIITORII PROFESORI
- autor Florentin Remus Mogonea
|
|
|
|
ARGUMENT |
Concepută ca un instrument operaţional - suport pentru activităţile de instruire şi autoinstruire, lucrarea „Pedagogie – pentru viitorii profesori. Sinteze teoretice. Sarcini, modele, instrumente aplicative” propune, pentru disciplina Pedagogie (cu cele patru module: Fundamente ale pedagogiei, Teoria şi metodologia curriculumului, Teoria şi metodologia instruirii, Teoria şi metodologia evaluării), un evantai larg de probleme şi demersuri teoretice, însoţite de aplicaţii, fundamentate pe dimensiunea teoretică.
Lucrarea se adresează în primul rând studenţilor care urmează modulul de pregătire psihopedagogică privind formarea iniţială a studenţilor pentru profesionalizarea didactică, prin programele educative propuse de către Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic. În acelaşi timp, însă, conţinuturile teoretice şi itemii de evaluare şi autoevaluare pot fi invitaţii adresate tuturor celor interesaţi de studiul Pedagogiei (elevi, profesori de specialitate, profesori înscrişi în module educaţionale de perfecţionare / formare continuă).
Caracterul operaţional al acestui auxiliar curricular este pus în evidenţă de structura algoritmică identică a capitolelor, în prezentarea didactică a temelor (unităţilor de învăţare, capitolelor) propuse:
•Obiective / competenţe vizate;
•Termeni / sintagme cheie;
•Elemente teoretice
•Itemi de evaluare şi autoevaluare, după fiecare secvenţă de elemente teoretice;
•Bibliografie obligatorie şi recomandată pentru studiul aprofundat.
Cadrul teoretic propus se caracterizează prin accesibilitate, fiind conceput în manieră sintetică, pentru a le oferi cititorilor posibilitatea aprofundării temelor prin lecturi, studii, analize proprii. Unele aspecte teoretice au fost prezentate prin intermediul unor grafice tabelare sau a unor organizatori grafici (mape conceptuale, figuri, ciorchine etc.), pentru a surprinde şi relaţiile dintre conceptele prezentate şi vehiculate aici.
Sarcinile de reflecţie (itemii de evaluare şi autoevaluare) au fost construite cu scopul evidenţierii înţelegerii conţinuturilor şi al stimulării unei învăţări active şi/sau interactive. În acelaşi timp, ele sunt tot atâtea prilejuri de afirmare a originalităţii în aplicare, exersare, receptare activă şi interactivă, analiză critică, reflecţie, problematizare, proiectare.
Finalul fiecărui modul propune o listă bogată de sugestii pentru elaborarea unor lucrări pe teme de Pedagogie, care pot fi incluse ca documente sau materiale în structura portofoliului didactic final.
Ne exprimăm încrederea că lucrarea de faţă, prin modalitatea de organizare / structurare şi prin clarificările de ordin conceptual stabileşte o relaţie de comunicare reală şi reflexivă cu cititorul, fiind rampa de lansare pentru construcţia, deconstrucţia şi reconstrucţia experienţelor de învăţare şi un instrument curricular ajutător pentru formarea şi perfecţionarea profesională didactică, teoretică şi practică.
|
Autorul
|
__________________________ |
Dificultatile de invatare in context scolar
- autor Florentin
Remus Mogonea
|
|
|
|
PREFAŢĂ |
Tema
lucrării „Dificultăţile de
învăţare în context şcolar” se
înscrie într-o problematică de actualitate şi
complexă, cu valenţe cumulativ interdisciplinare.
Conţinutul lucrării este organizat în jurul
sintagmei „dificultăţi de
învăţare şcolară”, care
răspunde preocupărilor actuale de a crea un
învăţământ pentru toţi, o adaptare a
şcolii la nevoile şi posibilităţile
tuturor copiilor. Relativ recent pus în circulaţie,
termenul a cunoscut interpretări diferite, motiv pentru
care autorul îl consideră „un termen
umbrelă”. Argumentaţia sa se bazează
pe faptul că, prin definirile multiple, pot fi incluse
şi analizate diferite categorii de copii, care,
dintr-un motiv sau altul, cu etiologie cunoscută sau
nu, cu simptomatologie manifestă sau nu, nu
reuşesc să facă faţă
provocărilor, exigenţelor şi obstacolelor
pe care le presupune angajarea în actul
învăţării.
Subliniem firescul apariţiei unor
dificultăţi de învăţare
şcolară deoarece orice experienţă de
învăţare presupune depăşirea unor
obstacole care generează anumite grade de complexitate,
anumite tipuri de dificultăţi de
învăţare. Depăşirea obstacolelor
şi dificultăţilor generează
mulţumire, satisfacţie, încredere în sine,
randament crescut, fiind o premisă pentru angajarea
într-o nouă experienţă de
învăţare. Eşecul repetat, evitarea, fuga de
a rezolva situaţiile conflictuale/problematice, impuse
de depăşirea obstacolelor, generează
nemulţumire, motivaţie scăzută,
cronicizarea dificultăţilor, insucces care, în
timp, pot deveni irecuperabile.
Lucrarea condensează
preocupările autorului în aprofundarea unui domeniu
relativ nou şi totuşi vechi – acela al
dificultăţilor de învăţare. Interesul
pentru o aşa problematică s-a concretizat în
realizarea unor investigaţii, iniţial privind
dificultăţile de învăţare întâlnite
la elevii din ciclul primar şi la studenţi. Este
vorba de grupuri situate la extreme, la intrarea şi
ieşirea din sistem. Graţie acestei
microradiografii, a decis să studieze
dificultăţile de învăţare ale
elevilor de clasa a IX-a, începutul ciclului
liceal.
Autorul a ales drept cuvinte –
cheie: dificultăţi de învăţare,
dizabilităţi de învăţare,
învăţare activă, învăţare
interactivă, instruire constructivistă, predare
activizantă, pedagogie metacognitivă, pedagogie
diferenţiată, învăţare centrată
pe elev, intervenţie educativă
psihopedagogică, demers experimental, cercetare
educativă ameliorativă, care au stat, care au
stat în atenţia sa pe toată durata
investigaţiei.
Lucrarea este structurată pe
două părţi mari: partea I, în care autorul
fundamentează teoretic problema şi partea a doua,
destinată prezentării investigaţiilor
experimentale. În capitolul I, autorul ia în
consideraţie orientări şi tendinţe
actuale privind învăţarea şcolară.
Autorul ia în studiu cognitivismul şi
ştiinţele cognitive, constructivismul, pedagogia
diferenţială, pedagogia metacognitivă,
instruirea activă şi interactivă şi
surprinde câteva direcţii inovatoare în şcoala
românească. Procedând astfel, şi-a asigurat
suporturi psihopedagogice necesare demersului investigativ ce
urmează a fi întreprins.
Capitolul II, intitulat
„Eficientizarea instruirii şcolare prin abordarea
dificultăţilor de învăţare” a
oferit prilejul să aprofundeze aspecte specifice
dificultăţilor de învăţare, prin
intermediul cărora a reuşit să clarifice,
să pregătească şi să
direcţioneze teoretic experimentul, în cele două
verigi ale sale: constatativul şi experimentul
formativ.
Capitolul III, cu titlul
„Condiţii şi strategii de prevenire,
intervenţie şi înlăturare a
dificultăţilor de învăţare”
este o încercare de fundamentare a experimentului, derulat
după legi, principii, norma, reguli pe care se
fundamentează învăţarea eficientă.
Tot aici se referă la interpretarea
dificultăţilor de învăţare din
perspectiva teoriei inteligenţelor multiple, la
dezvoltarea inteligenţei emoţionale, ca premise
pentru înlăturarea dificultăţilor de
învăţare, la parteneriatul şcoală
– familie, condiţie pentru creşterea
randamentului şcolar. Partea teoretică se încheie
cu un set de concluzii necesare pentru proiectarea şi
realizarea experimentului.
Partea a doua este esenţială
în structura de ansamblu a lucrării, ea fiind
împărţită în câteva capitole care corespund
demersului ştiinţific şi logic al unei
cercetări pedagogice. Astfel, în capitolul IV
(„Metodica cercetării”), autorul
abordează aspecte importante precum: motivaţia
alegerii temei, ipoteza, scopul, obiectivele
cercetării, eşantionul de subiecţi, de
conţinut, etapele cercetării şi metodologia
utilizată.
Capitolul V, „Experimentul
constatativ” este o verigă pregătitoare, în
cadrul căreia autorul s-a ocupat de primul
eşantion de subiecţi, a administrat pretestul, a
indexat rezultate şi observaţii preliminare
privind tipurile şi frecvenţa de manifestare a
dificultăţilor de învăţare, la elevii
de clasa a IX-a. A urmărit rezultatele obţinute
la probele de evaluare scrisă, la chestionarul de
evaluare a nivelului de lectură, la probele de evaluare
orală, la chestionarul administrat profesorilor, studii
de caz textul tezei oferă o radiografie utilă în
această fază a investigaţiei.
Capitolul VI, „Experimentul
formativ” prezintă direcţiile
acţiunii formative întreprinse: principalele
modificări ale elementelor componente ale procesului
instructiv-educativ, în cazul claselor experimentale,
programul activităţilor de pregătire
şi perfecţionare privind profesorii care au
susţinut activităţi didactice la clasele
experimentale, strategiile, modelele, metodele şi
tehnicile active şi interactive utilizate în vederea
ameliorării frecvenţei de manifestare a
dificultăţilor de învăţare, la
clasele experimentale, activităţile
formativ-educative extracurriculare desfăşurate
cu clasele experimentale. De asemenea, autorul prezintă
şi interpretează rezultatele obţinute în
urma testărilor formative, din cadrul etapei
experimentale, precum şi evaluarea sumativă
(posttestarea), respectiv evaluarea la distanţă
(retestarea). Rezultatele cercetării au confirmat un
nivel semnificativ ridicat al randamentului elevilor din
grupul de experienţă şi un randament
situabil în zone modeste, în cazul componenţilor
grupului de control. Prelucrările
statistice/cantitative şi analizele calitative,
psihopedagogice confirmă ipoteza şi valoarea
strategiei create şi valorificate în relaţia cu
elevii.
Analiza şi interpretarea
rezultatelor finale ale cercetării au condus la
generalizările, ordonate în concluziile finale. Acestea
sunt deduse din demersul teoretic şi experimental
şi pot direcţiona reflecţia şi, mai
ales acţiunea practică, pentru prevenirea,
reducerea şi chiar înlăturarea
dificultăţilor de învăţare.
Considerăm oportună
desfăşurarea cercetării pornind de la
teoria/teoriile explicative ale dificultăţilor de
învăţare, fundamentate pe teoria
inteligenţelor multiple a lui H. Gardner. De remarcat
şi abordarea dificultăţilor de
învăţare din perspectiva unui tip de
inteligenţă lingvistică, abordarea
dificultăţilor de învăţare la o
anumită arie curriculară (Limbă şi
comunicare), la o anumită disciplină (Limba
şi literatura română), la o anumită
clasă (a IX-a), abordarea temei din perspectiva
constructivismului şi a socioconstructivismului,
promovarea învăţării active şi
interactive într-un cadru constructivist.
Lucrarea de faţă de impune
prin câteva caracteristici importante:
•Domeniul investigat este
insuficient cercetat. Se fac tot mai prezente
experienţe promiţătoare între care şi
cea de faţă;
•În ceea ce priveşte
cercetarea întreprinsă, aceasta se distinge atât prin
capacitatea de a utiliza modalităţi de
investigare specifice, cât şi prin posibilitatea de a
valorifica, în plan teoretic şi în plan practic,
rezultatele obţinute;
•Alături de capacitatea de
investigaţie, apreciem eforturile autorului de a oferi,
cu deosebire practicienilor, un suport bibliografic bogat în
ilustrări şi comentarii, precum şi
întrebări la care cei interesaţi de reducerea
eşecului şcolar sunt invitaţi să
şi le pună şi, mai ales, să
răspundă la ele;
•Valoarea lucrării este
întregită de modul de redactare şi
prezentare.
Considerăm că, prin tema
abordată, prin modul de tratare, prin demersul
investigativ, prin rezultatele şi concluziile la care a
ajuns, lucrarea de faţă este utilă tuturor
cadrelor didactice.
|
Autorul
|
__________________________ |
Pedagogie pentru viitorii profesori
- autor Florentin
Remus Mogonea
|
|
|
|
Argument |
Concepută ca un instrument
operaţional - suport pentru activităţile de
instruire şi autoinstruire, lucrarea „Pedagogie
– pentru viitorii profesori. Sinteze teoretice.
Sarcini, modele, instrumente aplicative” propune,
pentru disciplina Pedagogie (cu cele patru module: Fundamente
ale pedagogiei, Teoria şi metodologia curriculumului,
Teoria şi metodologia instruirii, Teoria şi
metodologia evaluării), un evantai larg de probleme
şi demersuri teoretice, însoţite de
aplicaţii, fundamentate pe dimensiunea teoretică.
Lucrarea se adresează în primul rând
studenţilor care urmează modulul de
pregătire psihopedagogică privind formarea
iniţială a studenţilor pentru
profesionalizarea didactică, prin programele educative
propuse de către Departamentul pentru Pregătirea
Personalului Didactic. În acelaşi timp, însă,
conţinuturile teoretice şi itemii de evaluare
şi autoevaluare pot fi invitaţii adresate tuturor
celor interesaţi de studiul Pedagogiei (elevi,
profesori de specialitate, profesori înscrişi în module
educaţionale de perfecţionare / formare
continuă).
Caracterul operaţional al acestui auxiliar
curricular este pus în evidenţă de structura
algoritmică identică a capitolelor, în
prezentarea didactică a temelor (unităţilor
de învăţare, capitolelor) propuse:
•Obiective / competenţe vizate;
•Termeni / sintagme cheie;
•Elemente teoretice
•Itemi de evaluare şi autoevaluare,
după fiecare secvenţă de elemente
teoretice; •Bibliografie obligatorie şi
recomandată pentru studiul aprofundat.
Cadrul teoretic propus se caracterizează prin
accesibilitate, fiind conceput în manieră
sintetică, pentru a le oferi cititorilor posibilitatea
aprofundării temelor prin lecturi, studii, analize
proprii. Unele aspecte teoretice au fost prezentate prin
intermediul unor grafice tabelare sau a unor organizatori
grafici (mape conceptuale, figuri, ciorchine etc.), pentru a
surprinde şi relaţiile dintre conceptele
prezentate şi vehiculate aici.
Sarcinile de reflecţie (itemii de evaluare şi
autoevaluare) au fost construite cu scopul evidenţierii
înţelegerii conţinuturilor şi al
stimulării unei învăţări active
şi/sau interactive. În acelaşi timp, ele sunt tot
atâtea prilejuri de afirmare a originalităţii în
aplicare, exersare, receptare activă şi
interactivă, analiză critică,
reflecţie, problematizare, proiectare.
Finalul fiecărui modul propune o listă
bogată de sugestii pentru elaborarea unor lucrări
pe teme de Pedagogie, care pot fi incluse ca documente sau
materiale în structura portofoliului didactic final.
Ne exprimăm încrederea că lucrarea de
faţă, prin modalitatea de organizare /
structurare şi prin clarificările de ordin
conceptual stabileşte o relaţie de comunicare
reală şi reflexivă cu cititorul, fiind
rampa de lansare pentru construcţia,
deconstrucţia şi reconstrucţia
experienţelor de învăţare şi un
instrument curricular ajutător pentru formarea şi
perfecţionarea profesională didactică,
teoretică şi practică. |
Autorul
|
__________________________ |
A deveni profesor constructivist
- autori: Elena
Joita (coord), Vali
Ilie, Popescu
Alexandrina Mihaela, Ecaterina
Sarah Frasineanu, Florentin
Remus Mogonea, Mihaela
Aurelia Ştefan, Florentina
Mogonea, Claudiu
Marian Bunaiasu
|
|
|
__________________________ |
Formarea pedagogica a profesorului.
Instrumente de invatare cognitiv - constructivista,
- autori: Elena
Joita (coord), Vali
Ilie, Popescu
Alexandrina Mihaela, Ecaterina
Sarah Frasineanu, Florentin
Remus Mogonea, Mihaela
Aurelia Ştefan, Florentina
Mogonea, Claudiu
Marian Bunaiasu
|
|
|
__________________________ |
Profesorul si alternativa constructivista a
invatarii. Material-suport pedagogic pentru studentii-viitori
profesori
- autori: Elena
Joita (coord), Vali Ilie
, Popescu
Alexandrina Mihaela, Ecaterina
Sarah Frasineanu, Florentin
Remus Mogonea, Mihaela
Aurelia Ştefan, Florentina
Mogonea, Claudiu
Marian Bunaiasu
|
|
|
__________________________ |
Pregatirea pedagogica a studentilor.
Sarcini si instrumente de invatare independenta,
constructivista. Pedagogie. Managementul clasei de elevi
- autori: Elena
Joita (coord), Vali Ilie
, Popescu
Alexandrina Mihaela, Ecaterina
Sarah Frasineanu, Florentin
Remus Mogonea, Mihaela
Aurelia Ştefan, Florentina
Mogonea, Claudiu
Marian Bunaiasu
|
|
|
|
Introducere
(format pdf) |
__________________________ |
|
|
|
Cursurile cu frecventa, ID sau FR se desfasoara [...]
Deschiderea cursurilor postuniversitare [...]
Cursuri acreditate pentru formarea continua [...]
|
|
|