|
FACILITAREA ŞI ÎNDRUMAREA
ÎNVĂŢĂRII PEDAGOGIEI
Rolul seminariilor specifice în formarea iniţială
a profesorilor
- autor Mihaela
Aurelia Ştefan
|
|
|
|
Argument |
În contextul actual şcoala urmăreşte
să formeze indivizi capabili să îşi asume
responsabilitatea dezvoltării competenţelor.
Învăţarea independentă, ca dimensiune a
formării continue, este o problemă de actualitate
în pedagogia generală. Este necesar ca procesul de
învăţământ să fie orientat
către această dimensiune, deosebit de
importantă în afirmarea personalităţii,
pentru ca educatul să fie pregătit pentru
a-şi continua învăţarea şi pe cont
propriu, pentru a afirma flexibilitate mentală care
să-i permită adaptarea rapidă şi
eficientă în diverse situaţii educaţionale.
Învăţarea independentă nu îl
vizează numai pe student, ci în primul rând procesul de
învăţământ prin mijloace specifice. Pe de o
parte, procesul de învăţământ contribuie la
formarea pentru autoinstruire, iar pe de altă parte,
autoinstruirea însăşi contribuie la realizarea
procesului de învăţământ la parametri
doriţi. Profesorului îi revine sarcina de a-i sprijini
pe educaţi, de a-i introduce în cunoaşterea
ştiinţifică, de a-i îndruma, coordona, de a
organiza condiţiile şi a facilita drumul spre
cunoaştere.
Problema autoinstruirii prezintă interes atât pentru
studenţi, cât şi pentru profesori, întrucât rolul
profesorului tinde să se schimbe, profesorul devenind
tot mai mult un ghid pentru studenţi în activitatea de
învăţare.
Plecând de la premisa că profesionalizarea
didactică solicită afirmarea autonomiei şi
responsabilităţii, ne propunem că prezenta
lucrare să devină un instrument de organizare a
experienţelor de învăţare, să
contribuie la dezvoltarea gândirii independente, la
stimularea flexibilităţii cognitive, la
rezolvarea unor conflicte cognitive, prin cercetare,
formulare de întrebări şi ipoteze, anticiparea
unor soluţii, prin construcţia,
reconstrucţia de noi structuri, scheme, strategii
cognitive.Prezenta lucrare reprezintă un mod de
finalizare a unor preocupări privind formarea
inţială a pregătirii profesorului şi
se doreşte a fi un punct de sprijin în
învăţarea pedagogiei.
Întregul material este orientat către atingerea
principalelor obiective ale formării pedagogice a
viitorilor profesori: a) întregirea profesionalizării
pentru cariera didactică, conform noilor cerinţe
şi aşteptări sociale, culturale,
ştiintifice; b) aducerea în prim plan a exersării
capacităţilor, competenţelor,
motivaţiei şi atitudinilor profesionale specifice
şi c) asigurarea deschiderii formării acestora,
în faza iniţială prin DPPD, către formarea
continuă. Capitolele I şi II ale
lucrării sprijină formarea culturii pedagogice a
studenţilor prin esenţializarea
informaţiilor legate de profesionalizarea
didactică, de importanţa formării
iniţiale a profesorilor.
Identificarea principalelor tipuri şi forme de
organizare a activităţii se seminar constituie o
parte consistentă a capitolului III. Sunt abordate
variate tipuri şi subtipuri de seminarii de pedagogie
cu exemplificarea modului de concepere şi aplicare a
unor teme de specifice.
Cap IV este util studenţilor prin prezentarea
structurii de elaborare a unor lucrări aplicative
(comentariul de text pedagogic; fişa
bibliografică; fişa de lectură; proiectul
de cercetare; eseul pedagogic; referatul; studiul de caz;
recenzia; harta cognitivă şi conceptuală;
portofoliul didactic), a sugestiilor metodologice şi a
criteriilor de evaluare a acestora. Prin sarcinile şi
instrumentele de lucru concepute pentru fiecare temă în
parte, dar şi prin sintezele teoretice oferite,
lucrarea îşi propune:
-să identifice tipurile principale de seminarii de
pedagogie diversificate după criterii metodologice;
-să exemplifice aplicarea fiecarui tip si subtip
de seminar în invăţarea temelor din programa de
pedagogie;
-să construiască situaţii aplicative
care să faciliteze cautarea autonomă a
posibilelor solutii la diverse situaţii-problemă;
-să evidenţieze demersuri metodologice
alternative în conceperea şi desfăşurarea
seminariilor de pedagogie, pe de o parte, iar pe de
altă parte, în structurarea propriului proces de
învăţare independentă;
-să ofere un variat material auxiliar (în Anexe),
ca suporturi teoretice şi aplicative, la diferite teme
abordate;
-să ofere concluzii, sugestii pentru
perfecţionarea seminarului de pedagogie;
-să contribuie la exersarea şi dezvoltarea
dimensiunilor profilului de competenţă al
viitorului profesor;
-să ofere modele explicite pentru conceperea
şi elaborarea de către studenţi a
diferitelor lucrari aplicative, fie pentru concretizarea
studiului independent, fie pentru întocmirea portofoliului de
evaluare finală;
-să îmbine aspectul teoretic pedagogic cu cel
aplicativ, oferind puncte de sprijin în învăţarea
pedagogiei. Lucrarea se adresează
studeţilor-viitori profesori, indiferent de
specialitate, dar şi profesorilor interesaţi de
cunoaşterea, înţelegerea problematicii
pedagogiei, de formarea lor pedagogică
permanentă. |
__________________________ |
A deveni profesor constructivist
- autori: Elena
Joita (coord), Vali Ilie, Popescu Alexandrina Mihaela,
Ecaterina Sarah Frasineanu, Florentin Remus Mogonea, Mihaela
Aurelia Ştefan, Florentina Mogonea, Claudiu
Marian Bunaiasu
|
|
|
__________________________ |
Formarea pedagogica a profesorului.
Instrumente de invatare cognitiv - constructivista,
- autori: Elena
Joita (coord), Vali Ilie, Popescu Alexandrina Mihaela,
Ecaterina Sarah Frasineanu, Florentin Remus Mogonea, Mihaela Aurelia Ştefan, Florentina Mogonea, Claudiu
Marian Bunaiasu
|
|
|
__________________________ |
Profesorul si alternativa constructivista a
invatarii. Material-suport pedagogic pentru studentii-viitori
profesori
- autori: Elena
Joita (coord), Vali Ilie , Popescu Alexandrina Mihaela,
Ecaterina Sarah Frasineanu, Florentin Remus Mogonea, Mihaela
Aurelia Ştefan, Florentina Mogonea, Claudiu
Marian Bunaiasu
|
|
|
__________________________ |
Pregatirea pedagogica a studentilor.
Sarcini si instrumente de invatare independenta,
constructivista. Pedagogie. Managementul clasei de elevi
- autori: Elena
Joita (coord), Vali Ilie , Popescu Alexandrina Mihaela,
Ecaterina Sarah Frasineanu, Florentin Remus Mogonea, Mihaela
Aurelia Ştefan, Florentina Mogonea, Claudiu
Marian Bunaiasu
|
|
|
|
Introducere
(format pdf) |
__________________________ |
Strategii constructiviste in formarea
initiala a profesorului
- autori: Elena
Joita (coord), Vali Ilie , Corneliu Novac , Popescu Alexandrina Mihaela
, Ecaterina Sarah Frasineanu, Florentin
Remus Mogonea, Mihaela Aurelia Ştefan, Florentina Mogonea, Boboila Cristea
|
|
|
|
Introducere
(format pdf) |
__________________________ |
|
|
|
Cursurile cu frecventa, ID sau FR se desfasoara [...]
Deschiderea cursurilor postuniversitare [...]
Cursuri acreditate pentru formarea continua [...]
|
|
|