| 
          
         | 
        
        
          
            
              
                 
                  METODICA ACTIVITĂȚILOR
                  INSTRUCTIV-EDUCATIVE ÎN GRĂDINIȚA DE COPII
                   
                  - autori: Florentina
                  Mogonea  (coord), Alexandrina
                  Mihaela Popescu , Mihaela
                  Aurelia Ștefan , Ecaterina
                  Sarah Frăsineanu , Florentin
                  Remus Mogonea    
                   
                   
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                 | 
                 | 
               
              
                  | 
                  
                   | 
               
              
                |    Schimbările teoretice și practice din domeniul științelor educației impun, ca necesitate, formarea inițială în concordanță cu noile paradigme educaționale, instructiv-educative, dar și perfecționarea continuă. Realizată sub forma oficială a parcurgerii treptelor de promovare sau, pur și simplu, ca o îmbunătățire permanemntă a metodologiilor, modalităților acționale, a stilului didactic, formarea continuă a cadrelor didactice reprezintă o prioritate, indiferent de treapta de școlaritate la care ne raportăm. Lucrarea se adresează, în primul rând, profesorilor din învățământul preșcolar, care doresc să-și completeze cunoștințele teoretice și să-și îmbunătățească practicile educative curente, dar poate fi un ghid util și pentru cei care se pregătesc să devină profesori  sau pentru părinții copiilor preșcolari.                | 
               
              
                 
                  FORMAREA COMPETENTEI DE AUTOEVALUARE LA
                  ELEVII DE LICEU  
                  - autor Florentina
                  Mogonea   
                   
                   
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                  | 
                  P
                  R E F A Ţ Ă  | 
               
              
                    Conceptele
                  evaluare şi autoevaluare suscită interes pentru
                  mulţi dintre noi, indiferent de domeniul în care ne
                  desfăşurăm activitatea. Ne preocupă
                  evaluarea acţiunilor umane, a soluţiilor propuse
                  pentru problemele cu care ne confruntăm, a proiectelor
                  noastre şi ale celor din anturajul nostru.  
                     Sfera educaţiei articulează practic toate
                  ipostazele evaluării, făcând posibil şi
                  necesar un act evaluativ complex şi cu valenţe
                  formative atât pentru educatori, cât şi pentru
                  educaţi. Dată fiind importanţa
                  evaluării, didactica modernă îi atribuie statutul
                  de componentă a procesului didactic, alături de
                  predare şi învăţare. De aceea, credem
                  că o lucrare axată pe problematica
                  evaluării/autoevaluării este de interes general
                  pentru toţi specialiştii în ştiinţele
                  educaţiei şi pentru toate cadrele didactice.
                  Aceasta, cu atât mai mult cu cât, din literatura
                  pedagogică autohtonă, din ultimul timp, lipsesc
                  lucrări fundamentale pe această temă. Cât
                  despre autoevaluare, ea a fost tratată expeditiv sau
                  chiar eludată din lucrările de pedagogie şi
                  metodică, pierzându-se din vedere faptul că o
                  instruire autentică presupune, pe lângă evaluarea
                  realizată de cadrele didactice şi autoevaluarea
                  realizată de către elevi asupra propriei lor
                  activităţi.  
                    Preambulul de mai sus nu este o simplă introducere în
                  problematica lucrării, ci şi un argument în
                  favoarea importanţei şi a relevanţei
                  educaţionale a temei abordate. De altfel, premisa de la
                  care porneşte autoarea este aceea că, deşi
                  didactica modernă postulează faptul că
                  elevul este subiect al educaţiei, în practica
                  educaţională actul evaluării este corelat
                  numai cu personalitatea şi prestaţia
                  didactică ale profesorului. 
                     În realitate, evaluarea şi autoevaluarea
                  interferează permanent şi alcătuiesc un
                  sistem complex cu multe implicaţii nu doar asupra
                  demersului instructiv-educativ, ci şi asupra
                  dezvoltării cognitive, afectiv-emoţionale
                  şi comportamentale ale celor care sunt educaţi.
                   
                    Iată câmpul şi problematica în care autoarea a
                  pătruns pentru a substanţializa una dintre
                  componentele esenţiale ale procesului de
                  învăţământ – evaluarea, în
                  legătură cu care îl invocă pe Vasile
                  Pavelcu, specialist al domeniului, care afirma: „Omul
                  se naşte sub egida măsurii, a comparaţiei
                  calitative şi cantitative cu alţii”. Ar fi
                  util, spunem noi, ca, din când în când, să mai
                  dăm examen şi în faţa propriei noastre
                  conştiinţe.  
                    Conştientă de necesitatea autoevaluării,
                  autoarea a luat în studiu conceptul care a devenit
                  fundamental şi prezent pe întinsul întregii
                  lucrări. A folosit şi alţi termeni,
                  corelaţi, care au ajutat-o să aprofundeze
                  conceptul autoevaluare.  
                    În structura lucrării se disting două
                  secţiuni: cea teoretică şi cea
                  experimentală. Remarcăm faptul că, de la
                  început, în capitolul I („Autoevaluarea în contextul
                  evaluării şcolare”) încearcă să
                  surprindă raportul dintre evaluare şi
                  autoevaluare şi reuşeşte să
                  facă o caracterizare corectă a termenului. Tot în
                  cadrul acestui capitol, autoarea se ocupă şi de
                  unele suporturi teoretice privind posibilităţi
                  şi limite în realizarea autoevaluării:
                  subiectivitatea în autoevaluare, competenţa de
                  evaluare, condiţii sinequanon în asigurarea succesului
                  şcolar.  
                    În capitolul II („Autoevaluarea la vârsta
                  adolescenţei. Relaţia cu autocunoaşterea
                  şi metacogniţia”), face trimitere la
                  procese şi activităţi psihice
                  fără de care autoevaluarea ar fi
                  imposibilă. Este vorba de autocunoaştere, de
                  imaginea de sine, de eul şi personalitatea, de
                  evoluţia imaginii de sine în ontogeneză etc.  
                    O subdiviziune aparte considerăm că este cea
                  intitulată „Relaţia autoevaluare –
                  metacogniţie”. Este vorba de două concepte
                  care se află în raport de biunivocitate şi care
                  ar trebui să fie conştientizat de către
                  fiecare cadru didactic, deoarece nu ne putem imagina o
                  autoevaluare corectă fără stăpânirea
                  problematicii metacogniţiei şi fără
                  valorificarea strategiilor metacognitive, în relaţia cu
                  elevii.  
                    Capitolul al III-lea, intitulat
                  „Modalităţi de formare a competenţei
                  de autoevaluare a elevilor liceeni” este o prezentare,
                  preponderent teoretică, a metodologiei formării
                  şi dezvoltării competenţei elevilor de a se
                  autoevalua. Prin acest capitol, autoarea face trecerea
                  către partea a doua a lucrării, cea
                  experimentală.  
                    Partea a doua este destinată prezentării
                  cercetării întreprinse, mai întâi proiectarea acesteia,
                  apoi desfăşurarea ei, prezentarea, analiza
                  şi interpretarea rezultatelor obţinute.  
                    În capitolul IV („Designul cercetării”)
                  sunt prezentate în detaliu şi ordonate sub forma unui
                  itinerar de lucru: scopul şi obiectivele, ipoteza
                  cercetării, variabilele independente şi
                  dependente, eşantionul de subiecţi şi de
                  conţinut, etapele cercetării şi metodologia
                  acesteia.  
                    În cadrul părţii a doua, un loc important este
                  ocupat de desfăşurarea cercetării, autoarea
                  realizând o prezentare detaliată, pe fiecare
                  etapă a cercetării. Prima etapă este cea
                  constatativă, structura şi conţinutul
                  acestei etape dezvăluind faptul că autoarea
                  cunoaşte lucrări care abordează cercetarea
                  ştiinţifică psihopedagogică şi
                  a valorificat cunoştinţele în materie, oferite de
                  autori străini şi autohtoni. În etapa
                  constatativă, s-a ocupat de eşantionul de
                  subiecţi (constituit din elevi şi profesori)
                  şi de elaborarea şi administrarea unor
                  chestionare de opinii, atât elevilor, cât şi
                  profesorilor. Au interesat-o opiniile elevilor privind
                  autocunoaşterea şi autoanaliza propriilor
                  posibilităţi, privind imaginea de sine, stima de
                  sine, aprecierile elevilor privind nivelul lor de
                  expectanţă, inventarierea opiniei elevilor
                  privind metacogniţia. De la profesori a colectat opinii
                  privind utilitatea autocunoaşterii şi
                  autoevaluării, posibilităţile
                  autoevaluative ale elevilor, valorificarea
                  metacogniţiei de către profesori, în activitatea
                  cu elevii. Aici a realizat şi pretestul, veriga
                  necesară a constatativului. Considerăm că a
                  construit şi utilizat o strategie de investigaţie
                  specifică acestei etape de cercetare.  
                    Este prezentat în detaliu experimentul psiho-pedagogic, cu
                  numeroase exemple din cadrul activităţilor
                  desfăşurate cu elevii/profesorii. Astfel,
                  eşantionul de conţinut este detaliat în cadrul
                  unui subcapitol („Programul activităţilor
                  formative”). În finalul capitolului V sunt prezentate
                  evaluarea sumativă/posttestarea şi evaluarea la
                  distanţă/retestarea, ceea ce a dat posibilitatea
                  unor analize şi interpretări ale rezultatelor
                  cercetării în manieră comprehensivă,
                  realizate în capitolul VI. A comparat pretestul cu posttestul
                  şi retestul, folosind metode statistice adecvate.  
                    Capitolul VII, destinat concluziilor finale, încheie logic
                  un demers teoretic şi practic corect, concluziile fiind
                  structurate în trei seturi, în funcţie de
                  direcţia de acţiune urmată: concluzii
                  privind eficienţa demersurilor teoretic şi
                  practic-aplicativ întreprinse; concluzii privind
                  dificultăţile, obstacolele, limitele întâlnite,
                  specifice fiecărui component al binomului profesor
                  – elev; concluzii, respectiv sugestii privind posibile
                  modalităţi de acţiune ale binomului
                  educaţional.  
                    În final, menţionăm câteva dintre
                  contribuţiile pe care lucrarea le aduce, ca rezultat al
                  demersului teoretic şi aplicativ:  
                    - Clarificarea unor aspecte privind esenţa
                  autoevaluării şi relaţia ei cu
                  metacognitivul;  
                    - Descoperirea unor factori favorizanţi şi a
                  unora obstacolanţi ai acestei activităţi;
                   
                    - Crearea şi utilizarea unor tehnici care pot fi
                  productive pentru formarea competenţei de autoevaluare.
                   | 
               
              
                | Autoarea
                 | 
               
              
                | __________________________ | 
               
              
                 
                  PROFESORUL SI MANAGEMENTUL CLASEI DE ELEVI
                   
                  - autor Florentina
                  Mogonea   
                   
                   
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                  | 
                  ARGUMENT  | 
               
              
                   
                  Concepută şi structurată ca un instrument
                  de lucru operaţional pentru activităţile de
                  seminar, lucrarea reprezintă un auxiliar curricular
                  destinat în primul rând studenţilor de la toate
                  facultăţile din cadrul Universităţii
                  din Craiova, care urmează modulul de pregătire
                  psihopedagogică iniţială, în vederea
                  profesionalizării didactice. În acelaşi timp,
                  prin conţinutul teoretic propus, prin sarcinile de
                  lucru, itemii de evaluare/autoevaluare recomandate, lucrarea
                  poate fi utilă tuturor celor interesaţi de
                  problemele manageriale şi de leadership ale clasei de
                  elevi.  
                      Materialul suport îmbină într-o structură
                  coerentă aspectele teoretice legate de managementul
                  clasei cu cele practic – aplicative, oferindu-le
                  studenţilor posibilitatea de a exersa şi de
                  a-şi dezvolta capacităţi şi
                  competenţe implicite ale profilului managerial al
                  profesorului – manager şi lider al clasei, prin
                  punerea în situaţii educaţionale diverse şi
                  complexe.  
                      Fiecare capitol are structura unui algoritm, cuprinzând:
                   
                      •Obiective / competenţe vizate;  
                      •Concepte esenţiale;  
                      •Suport teoretic;  
                      •Teme şi sarcini de autoevaluare, după
                  fiecare secvenţă de elemente teoretice;  
                      •Teme de reflecţie, ca viitori profesori;  
                      •Situaţii – problemă propuse spre
                  rezolvare;  
                      •Bibliografie  
                      Suportul teoretic propune
                  conţinuturi ştiinţifice, prezentate într-o
                  manieră accesibilă şi sintetică,
                  oferind totodată şi posibilitatea unor
                  aprofundări, prin realizarea unor analize, sinteze,
                  lecturi proprii. Graficele, schemele şi tabelele
                  prezentate constituie o modalitate eficientă de
                  organizare şi structurare a informaţiei, dar, în
                  acelaşi timp, oferă studenţilor modele de
                  învăţare, prin intermediul reprezentărilor
                  grafice.  
                      Partea aplicativă,
                  predominantă în structura de ansamblu a lucrării,
                  urmăreşte formarea profesorului – manager
                  ca practician, dar şi reflexiv, capabil să
                  sesizeze, analizeze, rezolve diferite situaţii
                  educaţionale concrete.  
                      Temele şi sarcinile de
                  autoevaluare propuse spre rezolvare urmăresc
                  aplicarea şi clarificarea conţinutului teoretic,
                  dar şi exersarea unor competenţe necesare
                  profesorului – manager. Ele solicită o rezolvare
                  originală, creativă, dar fundamentată
                  ştiinţific, descurajând empirismul în analiza
                  şi rezolvarea unor situaţii educative.  
                      Bibliografia recomandată,
                  structurată pe două părţi:
                  bibliografie obligatorie (marcată cu Bold) şi
                  bibliografie opţională, recomandată pentru
                  aprofundări, oferă suficiente sugestii pentru
                  studiu, pentru aprofundări. Lucrarea cuprinde şi
                  recomandări privind elaborarea
                  portofoliului didactic de evaluare finală,
                  oferind sugesti privind lucrările care pot fi elaborate
                  în contextul studierii disciplinei Managementul clasei de
                  elevi.  
                      Anexele din finalul
                  lucrării reprezintă instrumente de lucru foarte
                  utile, care pot fi valorificate în cadrul seminarelor
                  desfăsurate cu studenţii, pentru clarificare
                  aspectelor teoretice şi pentru rezolvarea unor
                  situaţii practice.  
                      Cu speranţa că respectiva lucrare va
                  contribui la formarea şi perfecţionarea
                  profesională didactică, lansăm o
                  invitaţie spre lectură tuturor celor care doresc
                  să devină manageri şi lideri de succes ai
                  clasei de elevi.  | 
               
              
                | Autoarea
                 | 
               
              
                | __________________________ | 
               
              
                 
                  A deveni profesor constructivist  
                  - autori: Elena
                  Joita (coord), Vali
                  Ilie, Popescu
                  Alexandrina Mihaela, Ecaterina
                  Sarah Frasineanu, Florentin
                  Remus Mogonea, Mihaela
                  Aurelia Ştefan, Florentina
                  Mogonea, Claudiu
                  Marian Bunaiasu    
                   
                   
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                | __________________________ | 
               
              
                 
                  Formarea pedagogica a profesorului.
                  Instrumente de invatare cognitiv - constructivista,
                   
                  - autori: Elena
                  Joita (coord), Vali
                  Ilie, Popescu
                  Alexandrina Mihaela, Ecaterina
                  Sarah Frasineanu, Florentin
                  Remus Mogonea, Mihaela
                  Aurelia Ştefan, Florentina
                  Mogonea, Claudiu
                  Marian Bunaiasu    
                   
                   
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                | __________________________ | 
               
              
                 
                  Profesorul si alternativa constructivista a
                  invatarii. Material-suport pedagogic pentru studentii-viitori
                  profesori  
                  - autori: Elena
                  Joita (coord), Vali Ilie
                  , Popescu
                  Alexandrina Mihaela, Ecaterina
                  Sarah Frasineanu, Florentin
                  Remus Mogonea, Mihaela
                  Aurelia Ştefan, Florentina
                  Mogonea, Claudiu
                  Marian Bunaiasu    
                   
                   
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                | __________________________ | 
               
              
                 
                  Pregatirea pedagogica a studentilor.
                  Sarcini si instrumente de invatare independenta,
                  constructivista. Pedagogie. Managementul clasei de elevi
                   
                  - autori: Elena
                  Joita (coord), Vali Ilie
                  , Popescu
                  Alexandrina Mihaela, Ecaterina
                  Sarah Frasineanu, Florentin
                  Remus Mogonea, Mihaela
                  Aurelia Ştefan, Florentina
                  Mogonea, Claudiu
                  Marian Bunaiasu    
                   
                   
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                  | 
                  Introducere
                    (format pdf) | 
               
              
                | __________________________ | 
               
              
              
                 
                 | 
               
            
           
         | 
        
        
          
            
              
                | 
                 | 
               
              
                 
                   
                    
  
                  
 
  
                   
                   Cursurile cu frecventa,  ID sau FR  se desfasoara [...] 
  
                  
 
  
                   Deschiderea cursurilor postuniversitare [...] 
                   
  
                   Cursuri acreditate  pentru formarea  continua [...]
 
 
  
                 | 
               
              
                  | 
               
            
           
         |