|
Metodologia educatiei
Schimbari de paradigme
autor Elena
Joita
|
|
|
|
Introducere |
Acest demers reprezintă continuarea logică a volumului anterior Știința educației prin paradigme. Pedagogia ″văzută cu alți ochi″, publicat în 2009, la aceeași editură. El propune o schimbare de optică în abordarea științei educației (pedagogia), o modificare a interpretării sale clasice încă pozitiviste, acum prin prisma conceptelor reconsiderate recent în epistemologia științei – paradigmă și știință normală, potrivit fundamentalei contribuții a lui Th. Kuhn (în Structura revoluțiilor științifice, 1962, 1970).
Dar pedagogia are și un puternic caracter practic, prin domeniul său de studiu – educația, când conceperea și realizarea ei, pe criterii de eficiență și eficacitate, reclamă, nu numai aplicarea și verificarea paradigmelor generale identificate anterior pentru știința pedagogică, ci și paradigme derivate, de ordin metodologic, acțional. Acestea dau acum identitatea demersului educațional efectiv, în plan metodologic și constituie tocmai obiectivul prezentului volum. Scopul este echilibrarea imaginii complexității teoretice și practice a educației, dar și sublinierea dinamicii modalităților de abordare, cu efecte majore în plan metodologic.
În plan strict științific, paradigmele care definesc identitatea pedagogiei (a complexității, a integravității, a construcției cunoașterii, a modernității, a postmodernității, a reflecției și interpretării, a cercetării calitative, a discursului științific, a identității) s-au dovedit a fi de natură metateoretică. În plan metodologic efectiv, constatăm însăși alte schimbări importante de paradigme derivate, pe care le putem analiza grupat în jurul principalelor probleme ale practicii educaționale (devenind și capitole ale lucrării), ca macro- și microparadigme.
În volum, această ipoteză specifică evidențiază că metodologia educației reale poate deveni câmpul prioritar al conturării și dinamicii schimbărilor de paradigme (pornind inductiv de la faptul educațional care provoacă o tensiune, o criză și apoi tranziția la o altă abordare a practicii):
•Însăși esența educației ca acțiune socio-umană poate fi reinterpretată prin prisma criteriilor de calitate și eficiență praxiologică.
•Noile realități și situații educaționale pot solicita și alte moduri de înțelegere, de explicare, de soluționare, de reașezare conceptuală, de schimbare paradigmatică.
•Mai ales în planul practicii metodologice poate avea loc afirmarea și diversificarea paradigmelor (micro-, macro- și metaparadigme) în fiecare dintre structurile procesului educațional.
•Dar această complexitate nu poate fi realizabilă eficient decât prin alternanță flexibilă și integrată a soluțiilor de abordare efectivă, în spiritul căreia trebuie format și educatorul însușii.
Pe acest fond interpretativ, corelat și cu metaparadigmele tratate în volumul anterior, a fost necesară aducerea acum în prim planul analizei a macro și microparadigmelor specifice metodologiei realizării problematicii educației, iar nu doar ale instruirii școlare (de unde nelimitarea la școală și utilizarea termenilor de bază pentru cei implicați: edycați și educatori).
Opt dintre capitolele demersului (2-9) sunt afectate construirii argumentelor în găsirea unei soluții actuale pentru o eficientă și de calitate metodologie a conceperii și realizării educației, prin ajungerea la un consens privind semnificația schimbărilor de paradigme, în principalele ei probleme:
•Finalitățile (prioritatea formării competențelor vs. transmiterea cunoștințelor);
•Curriculumul (centrarea pe sistemul integrat al elementelor necesare formării competențelor vs. centrarea pe conținutul informațional);
•Actorii educației (centrarea pe educat, pe învățare vs. centrarea pe educator, pe predare);
•Metodele de învățare (prioritatea metodelor constructiviste vs. metodele clasice de predare învățare);
•Conceperea activităților educative (proiectarea flexibilă, constructivistă vs. designul instrucțional);
•Evaluarea (evaluarea calitativă formativ-constructivistă și sumativ-integrativă vs. evaluarea cantitativă, standardizată);
•Conducerea educației (prioritatea leadershipului vs. managementul educațional), educatorul și perfecționarea educației (implicarea în acțiuni-formare-cercetare vs. experiența educațională).
Demersul propus valorifică în argumentare nu numai studiul documentar actualizat, ci și experiențe, experimente și reflecții proprii de-a lungul carierei. Dar acum fiind axat pe problematica practică a educației, el devine: de dezvoltare și orientare conceptuală (ca finalizare), de analiză critică și explicativă (ca funcție), de reflecție și interpretare (ca metodologie), de sistematizare și generalizare de experiențe și de cercetări-acțiune-formare (ca organizare).
|
Elena JOITA,
noiembrie 2009 |
Știința educației prin
paradigme
autor Elena
Joita
|
|
|
|
Introducere |
O
primă variantă a lucrării(1999 - Pedagogia
- ştiinţa integrativă a educaţiei.
Iaşi: Editura Polirom) ne-a permis relevarea unui
stadiu relativ clasic al înţelegerii pedagogiei
şi deja atunci s-au conturat aici alte numeroase
ipoteze de natură epistemică. Răgazul scurs
a însemnat acumulări, clarificări teoretice
şi practice, pentru a putea reconsidera
interpretările date anterior, a reformula mai clar
ipotezele, prin actualizare epistemologică, prin
raportare la adâncirea crizei actuale a sistemului
educaţional, prin constatarea neclarificării
încă a statutului pedagogiei şi prin
reconstruirea argumentelor care să le
susţină validitatea.
De aici şi acest demers, care ilustrează
procesul unei schimbări de paradigmă, o
tranziţie de la interpretarea prioritar
pozitivistă clasică, la aplicarea mai
adecvată a criteriilor definirii unei
ştiinţe, potrivit sensurilor şi efectelor
revoluţiei ştiinţifice, propusă de
către Th. Kuhn. Ea însăşi devine o
paradigmă, prin exemplaritate conceptuală,
interpretativă şi este deschizătoare de
perspective,atunci şi pentru pedagogie.
De ce acest titlu? Încercarea de "întreprindere
ştiinţifică interpretativă"
propusă este chiar expresia esenţei conceptului
de paradigmă, a posibilităţii ei de
schimbare sau de reformulare, după analiza procesului
de înţelegere a stării de criză, în care se
află educaţia şi pedagogia. Anume că
este necesară şi posibilă tranziţia
către o nouă stare de normalitate a pedagogiei,
în care cunoaşterea problematicii ei teoretice şi
practice o vom putea "vedea cu alţi ochi" (Th. Kuhn),
prin alte paradigme, noi sau reformulate.
În această tranziţie şi dezvoltare a
abordării pedagogiei, nu înseamnă însă
eliminarea criteriilor pozitiviste, clasice, ci o adaptare
şi o îmbogăţire a lor, cu noua reformulare
paradigmatică, mai apropiată de specificul
şi consecinţele cunoaşterii problematicii
pedagogiei, de posibilitatea clarificării astfel a
statutului său. Această schimbare sau reformulare
de paradigme a fost posibilă prin reconstrucţia
interpretării, înţelegerii actualizate a
problematicii pedagogiei, prin valorificarea şi a celor
peste 35 de ani de căutări teoretice, aplicative,
experienţial-practice, experimentale, ca pedagog(de
formaţie) teoretician şi practician. Astfel, în
acest demers, concepţia kuhniană considerăm
că devine paradigma esenţială
actuală, ca o contribuţie epistemică
excepţională, care poate conduce la alte
schimbări de paradigmă, în abordarea teoriei
pedagogice şi a practicii educaţionale.
Demersul a fost posibil prin recursul la formulări
şi reformulări de paradigme derivate specific din
cea generală (posibilitatea reconstrucţiei
pedagogiei ca ştiinţă). Dar şi prin
utilizarea unei metodologii combinate epistemologic, de
analiză şi explicaţie, reflecţie
critică, integrativă, constructivistă,
istorică, calitativă în reevaluarea
fundamentării atât de diversificată a pedagogiei,
pentru consolidarea locului şi rolului ei între
ştiinţele care-şi vor redobândi
normalitatea şi maturitatea, după actuala
criză epistemică, cât şi ontologică.
În acest context, chiar ne exprimăm surprinderea
că abordarea paradigmatică nu a avut ecoul
explicit şi în cunoaşterea problematicii
pedagogiei, la noi.
Constatăm că sunt evidente semne şi
cauze ale acumulării faptelor critice, care să
arate starea de criză actuală în domeniu. Dar se
încearcă rezolvări formale, punctuale şi
relativ fundamentale ştiinţific; literatura de
specialitate românească marchează puţine
căutări de reinterpretare actualizată a
problematicii pedagogiei, nu se acordă atenţia
cuvenită asigurării unei documentări
şi îndrumări adecvate, sunt insuficient
antrenaţi pedagogii şi cercetarea
pedagogică în motivarea ştiinţifică a
deciziilor de politică educaţională, de
profesionalizare a practicii şi a practicienilor
înşişi ş.a.
În primul rând însă, este necesară, şi
ne propunem, actualizarea şi reconsiderarea
argumentelor pentru explicitarea statutului epistemic
şi aplicativ al pedagogiei însăşi, care pot
să modifice atitudini, concepţii,
mentalităţi, practici ale celor implicaţi
în obţinerea calităţii, progresului
şi succesului în educaţie. Considerăm
că este posibil şi să ne clarificăm
aici probleme de fond ale cunoaşterii problematicii
pedagogiei actuale:
- dacă este posibil ca pedagogia, conformnoii
grile epistemice care a revoluţionat cunoaşterea
ştiinţifică(Th. Kuhn), să
întrunească propriu caracteristici ale unei
ştiinţe normale (paradigmatice) şi mature,
după rezolvarea situaţiei de criză;
- dacă-şi poate închega un sistem de
paradigme esenţiale, definitorii pentru acest statut,
dintre care analizăm acum doar zece, pe care le
considerăm semnificative în definirea pedagogiei ca
ştiinţă.
- dacă se poate construi un sistem al
caracteristicilor identitare ale pedagogiei, ca
ştiinţă reafirmată ca normală
şi matură a educaţiei, al matricei sale
disciplinare, respectiv o grilă criterială de
evaluare a validării idenţităţii ei.
Demersul propus finalizează cercetări
proprii, din interiorul pedagogiei, în baza
căutărilor variate în timp, potrivit
formaţiei pedagogice de bază şi
prezintă o sinteză: teoretico-fundamentală
(ca esenţă), de dezvoltare şi orientare
conceptuală (ca finalitate), analitic-critică
şi explicativă (ca funcţie),
speculativ-reflexivă şi interpretativă (ca
metodologie), intra- şi interdisciplinară (ca mod
de abordare), de sistematizare informaţională
şi generalizare a unor experienţe şi
cercetări-acţiune (ca organizare), cu o combinare
a abordării diacronice şi sincronice în
cunoaşterea ştiinţifică a
problematicii pedagogiei.
Astfel, proiectul iniţiat se va finaliza în
două volume: I - Ştiinţa
educaţiei prin paradigme. Pedagogia "văzută
cu alţi ochi" şi II - Metodologia educaţiei - schimbări de
paradigme.
Lucrarea se adresează comunităţii
ştiinţifice a pedagogilor, studenţilor -
viitori specialişti în pedagogie (cercetători,
practicieni în diverse situaţii profesionale aplicative
ale domeniului), viitorilor şi actualilor profesori
interesaţi de dezvoltarea profesionalismului lor
pedagogic, în educaţie şi
învăţământ. |
Elena JOITA,
ianuarie 2009 |
__________________________ |
A deveni profesor constructivist
- autori: Elena
Joita (coord), Vali
Ilie, Popescu
Alexandrina Mihaela, Ecaterina
Sarah Frasineanu, Florentin
Remus Mogonea, Mihaela
Aurelia Ştefan, Florentina
Mogonea, Claudiu
Marian Bunaiasu
|
|
|
|
INTRODUCERE |
Volumul
reprezintă un mod de finalizare, prin sinteză
şi interpretare calitativă, a unor
preocupări explicite, pe o temă de mare
actualitate pentru educaţie şi
învăţământ: re-formarea calitativă a
pregătirii profesorului.
Pe fondul condiţiilor reale, existente în cadrul
organizatoric al pregătirii în universitate, al
legislaţiei privind formarea personalului didactic, al
planului de învăţământ prescris, al
mentalităţilor şi practicilor de tip
tradiţional în temă, proiectul de Formare
Pedagogică iniţială a Profesorului
Constructivist (FPPC) a introdus câteva elemente de noutate
conceptuală, curriculară, metodologică,
acţional-pragmatică, managerială.
Acest proiect - FPPC - este o alternativă la
preocupările de profesionalizare pedagogică,
ştiinţifică, la nivel universitar, prin
utilizarea paradigmei constructiviste, chiar din ciclul de
licenţă, prin participarea la
activităţile de pregătire pedagogică
explicită ale Departamentului pentru Pregătirea
Personalului Didactic (DPPD), al Universităţii
din Craiova.
El este, în principal, produsul-construct al
experimentului inclus într-un proiect de cercetare grant,
prin CNCSIS (2005-2007), cu tema Cognitivismul şi
constructivismul - noi paradigme în educaţie.
Consecinţe asupra formării iniţiale a
profesorilor, ca viitori actori în spaţiul
educaţional european. Desigur că acestuia i s-au
circumscris drept cuvinte-cheie: profesionalizare
didactică, formare pedagogică
iniţială, abordare constructivistă, profil
dezirabil de competenţă pedagogică,
profesor constructivist, curriculum de formare
pedagogică iniţială, curriculum centrat pe
competenţe, cercetare - acţiune - formare.
S-a dovedit astfel că este posibilă, chiar
în acest context tradiţional, cu punctele sale tari
şi slabe, verificarea experimentală a unor
soluţii pentru a implementa o schimbare
calitativă în acest sector fundamental al
educaţiei şi învăţământului -
formarea profesorilor. Această ipoteză
generală a proiectului FPPC a deschis calea către
găsirea de argumente teoretice şi practice,
pentru a susţine şi verifica valoarea
ştiinţifică şi metodologică a
următoarelor ipoteze derivate:
a) Dacă se
aşteaptă schimbări de perspectivă,
prioritar calitative în domeniu, atunci una dintre
soluţiile-cheie este reconceperea formării
profesorului, chiar din etapa formării iniţiale,
în ciclul de licenţă.
b) Soluţia
generală pentru aceasta poate fi aplicarea principiilor
actuale ale profesionalizării ştiinţifice
pedagogice, multiplu determinată şi
clădită pe afirmarea prioritară a
competenţelor specifice.
c) Profesionalizarea
didactică se bazează esenţial pe schimbarea
conceperii şi realizării prioritare a
pregătirii pedagogice, conform dezvoltării
actuale a ştiinţei
educaţiei/ştiinţelor educaţiei.
d) Schimbarea
metodologică pragmatică, în complexitatea ei,
poate veni de la abordarea problematicii prin prisma unei noi
paradigme epistemologice, cu consecinţe aplicative
şi în educaţie şi instruire -
constructivismul. Dacă profesorul va fi format
iniţial constructivist, atunci şi el va proceda
în acelaşi sens cu viitorii săi elevi.
e) Consecinţele,
derivate conceptual şi transpuse pragmatic în formarea
pedagogică iniţială a profesorului
(constructivist), pot fi conturate, verificate, aplicate doar
într-un demers specific - proiectul FPPC - şi printr-o
cercetare dominant calitativă, de tipul cercetare -
acţiune - formare.
f) în concretizarea lor,
această abordare a temei şi acest mod de
cercetare aduc în prim-planul soluţionării
practice pedagogice/didactice şi schimbări în
conceperea şi realizarea unitară a elementelor
unui curriculum adecvat pentru acest model de formare
iniţială pedagogică a profesorului
constructivist, pentru şcoala de mâine şi
integrarea europeană în problemă.
g) Dimensiunile
curriculumului astfel reconsiderat, pe acest fond conceptual
şi de perspectivă, au putut fi dezvoltate
calitativ pentru practica aplicării şi
realizării lui, prin proiectul FPPC, sub noile aspecte:
al conturării unui model teoretic privind managementul
acestui curriculum, ca structură şi proces, al
precizării obiectivelor sale în termeni de
competenţă, al construirii şi
aplicării unui profil dezirabil de
competenţă pedagogică al viitorului
profesor, al reorientării şi adaptării
specifice a conţinutului tematic pedagogic, al
introducerii aici a unei metodologii de instruire de tip
constructivist, al perfecţionării modului
său de proiectare - organizare - evaluare al
realizării obiectivelor specifice, al corelării
cu alte dimensiuni complementare necesare
profesionalizării didactice.
h) Proiectul FPPC s-a adresat
actualilor studenţi ai DPPD, de la
Facultăţile de Litere, Fizică,
Matematică, Biologie (cu toate specializările),
formându-le capacităţi, competenţe,
atitudini - prin învăţarea constructivistă
la Pedagogie şi la cele două opţionale,
Managementul clasei de elevi şi Alternative
educaţionale (anii I-III), din seriile 2004/2005,
până la 2007/2008. S-a intervenit potrivit noilor
roluri, dar din perspectiva posibilităţii
transferului modelului asimilat, în plan conceptual,
metodologic, managerial, similar la viitorii lor elevi, ca
profesori.
Prezenta lucrare reprezintă o continuare
şi o sinteză, bazată pe interpretare
generalizatoare, calitativă, a întregului experiment
pedagogic, aplicativ şi ameliorativ. Rezultate
parţiale ale lui au fost valorificate progresiv
şi în alte volume deja editate: cu prezentarea bazei
teoretice a tematicii (Joiţa, 2002, 2006, a), a
proiectu¬lui şi a interpretării unor prime
constatări privind aplicarea acestuia (Joiţa,
2005, 2006, b, 2007, a, b). Pentru a nu relua exemple
şi rezultate prezentate în aceste volume anterioare, în
prezentul text vom regăsi deci mai multe trimiteri la
ele, în scopul corelării şi demonstrării
complexităţii triadei cercetare - acţiune -
formare desfăşurate, ca şi a problemelor
deschise conturate.
In cele patru părţi, cu capitolele lor
corespunzătoare, actualul volum realizează
şi o sinteză, o prezentare a rezultatelor
esenţiale, a argumentelor, a interpretărilor
calitative, teoretice şi practice, acumulate de-a
lungul anilor de cercetare - acţiune -formare, în care
a fost verificat sistemul ipotezelor particulare
enunţate.
În Partea I, se comentează problematica
necesităţii profesionalizării pedagogice
ştiinţifice ca o soluţie la criza
actuală a reformării
învăţământului - şi se
formulează ipoteza generală a
posibilităţii rezolvării, ca o
alternativă, prin abordarea constructivistă a
formării iniţiale a viitorului profesor, chiar
prin pregătirea pedagogică explicită,
într-un cadru experimental de cercetare - acţiune
-formare în proiectul FPPC.
Atunci, în Partea a II-a, sunt prezentate şi
interpretate, prioritar calitativ, dimensiunile
esenţiale ale soluţiei conturate practic ale
acestei alternative de formare a profesorului constructivist
- un curriculum, bazat pe competenţe pedagogice, al
pregătirii iniţiale (obiective,
conţinuturi, resurse, proiectare şi organizare
managerială, strategii, evaluare), în domeniul
fundamental al profesionalizării sale
ştiinţifice - cel pedagogic/didactic. |
2008 |
Echipa
|
__________________________ |
Formarea pedagogica a profesorului.
Instrumente de invatare cognitiv - constructivista,
- autori: Elena
Joita (coord), Vali
Ilie, Popescu
Alexandrina Mihaela, Ecaterina
Sarah Frasineanu, Florentin
Remus Mogonea, Mihaela
Aurelia Ştefan, Florentina
Mogonea, Claudiu
Marian Bunaiasu
|
|
|
|
INTRODUCERE |
În anul
2004, o echipă (10 membri) a Departamentului pentru
Pregătirea Personalului Didactic din Universitatea din
Craiova, prin concurs CNCSIS, a demarat un proiect de
cercetare în etapa 2005 - 2007, cu tema „Cognitivismul
şi constructivismul - noi paradigme în educaţie.
Consecinţe asupra formării iniţiale a
profesorilor, ca viitori actori în spaţiul
educaţional european". Iar prezentul volum, după
primele două („Instruirea constructivistă -
o alternativă", 2006, Editura Aramis, Bucureşti
şi „Strategii constructiviste în formarea
iniţială a profesorului", 2005, Editura
Universitaria, Craiova), continuă prezentarea
rezultatelor experimentale în temă, care au un caracter
aplicativ predominant: determinarea specificului, rolului,
eficienţei formative a variatelor instrumente
procedurale în învăţarea
cognitiv-constructivistă a studentului de azi -
viitorul profesor.
Membrii echipei au abordat distinct aspecte ale temei,
ca obiective de cercetare, pentru a verifica o ipoteză
generală nouă: dacă este necesară
şi la noi abordarea teoriei şi metodologiei
cognitiviste şi constructiviste în formarea elevilor,
ca alternative la instruirea clasică, atunci este
necesară şi posibilă formarea profesorilor
în acelaşi sens, încă în faza
iniţială, prin pregătirea lor
pedagogică specifică.
Desigur că s-a recurs la experimentul natural,
în condiţiile existente, oferite în universitate,
relativ adecvate pregătirii pedagogice, conform
aşteptărilor şi schimbării de
paradigmă educaţională. Iar
eşantioanele sunt constituite din formaţiile
corespunzătoare normelor didactice ale membrilor
echipei: Facultatea de Litere (cu specializările
Română, Engleză, Franceză,
Traducători), Facultatea de Matematică,
Facultatea de Fizică, Facultatea de Horticultura
(specializarea Biologie), din anii I - II, la discipline
specifice (Pedagogia - 4 module, Managementul clasei de
elevi).
Prezentul volum sintetizează, prezintă
şi comentează valoarea unui set de instrumente
procedurale de învăţare
cognitiv-constructivistă, concepute specific de
către echipă şi integrate în primii doi ani
ai cercetării (2004 - 2005 şi 2005 - 2006).
Acestea reflectă datele esenţiale ale celor
două teorii ale cunoaşterii şi
învăţării, ilustrează posibilitatea
ca ele să reprezinte consecinţele metodologice în
reconceperea unei instruiri care să aibă real în
centru studentul/elevul, să formeze specific
capacităţi şi competenţe cognitiviste
şi constructiviste, mai mult decât necesare, chiar în
viitorul apropiat şi la noi, în exercitarea profesiunii
didactice.
In cadrul proiectului de cercetare, membrii echipei au
abordat aspecte care să demonstreze posibilitatea
aplicării noilor paradigme şi în
învăţământul românesc, chiar dacă nu
sunt încă cele mai adecvate condiţii.
Insă, în acest volum, sunt prezentate argumente
metodologice, instrumentale în pregătirea unuia dintre
factorii esenţiali în această determinare -
profesorul. Şi potrivit principiilor constructiviste,
el nu poate fi mai eficient pregătit în planul
competenţelor didactice, decât punându-1 în
situaţii reale tocmai de învăţare
cognitiv-constructivistă, desigur la pedagogie, în
perioada formării sale iniţiale.
Un aspect s-a conturat clar aici: instruirea
constructivistă nu numai că este necesară
în formarea profesorului, dar este şi posibilă,
prin adaptarea specifică, chiar în condiţiile
inadecvate ale asigurării bazei materiale, didactice,
practice în faza pregătirii universitare şi ale
schimbărilor de paradigmă şi de
mentalităţi în temă.
In acest context, cu atât mai mult creşte
valoarea strategiilor utilizate în pregătirea
pedagogică a studenţilor - viitori profesori
şi manageri ai clasei (constructivişti). Iar în
cadrul lor, a diferitelor categorii de instrumente de
învăţare cognitiv-constructivistă, inclusiv
cu sesizarea punctelor lor slabe, a
dificultăţilor în concepere şi aplicare.
De aceea partea I sintetizează, ca un ghid
metodologic, justificarea locului şi rolului acestora
în verificarea ipotezei generale a proiectului, a criteriilor
de concepere şi de prezentare, de clasificare
specifică, de aplicare în diferite situaţii ale
pregătirii pedagogice, prin cursurile şi
seminarele de pedagogie, management al clasei. Iar
părţile a Il-a şi a IlI-a prezintă
aceste instrumente, experimentate în situaţii
reale/simulate cu studenţii, pe categoriile formative
conform clasificării propuse, fiecare beneficiind de o
scurtă prezentare metodologică, interpretare
critică a eficienţei constatate. Deşi sunt
utilizate la pedagogie şi managementul clasei, ca
discipline în pregătirea profesorului, totuşi ele
au un caracter mai general şi pentru ca studenţii
să le adapteze cu uşurinţă apoi, în
predarea - învăţarea specialităţii
lor, ca profesori.
Dacă educaţia occidentală
(americană, în principal) a ajuns în temă la un
înalt nivel al abordării teoretice, îşi
diversifică tot mai mult aplicaţiile
şcolare şi în formarea profesorilor, realitatea
românească impune ca distanţele să se
micşoreze cât mai repede şi aici, ca o
soluţie a integrării tezelor Procesului de la
Bologna, conturate din acelaşi motiv (decalajul de
eficienţă în formarea studenţilor şi
a profesorilor, în plan ştiinţific şi
profesional).
Acest volum-construct se adresează
studenţilor care doresc să devină
profesori, profesorilor practicieni în reevaluarea conceperii
şi realizării activităţii lor în
clasă, în condiţiile instruirii centrate pe elev,
dar şi în iniţierea de cercetări
ameliorative în temă, ca şi autorilor de programe
şi manuale şcolare, de didactici ale
specialităţilor, care să-şi
reconsidere modalităţile de construire a
acestora.
1 decembrie 2006 |
Echipa
|
__________________________ |
Profesorul si alternativa constructivista a
invatarii. Material-suport pedagogic pentru studentii-viitori
profesori
- autori: Elena
Joita (coord), Vali Ilie
, Popescu
Alexandrina Mihaela, Ecaterina
Sarah Frasineanu, Florentin
Remus Mogonea, Mihaela
Aurelia Ştefan, Florentina
Mogonea, Claudiu
Marian Bunaiasu
|
|
|
|
INTRODUCERE |
Efectele
intervenţiilor noastre experimentale în cadrul
cercetării - acţiune -formare, prin proiectul de
profesionalizare FPPC (Formarea Pedagogică a
Profesorului Constructivist), asupra evoluţiei pozitive
a dimensiunilor cuprinse în profilul de
competenţă a studenţilor - viitori
profesori, mai ales în plan formativ (cunoştinţe
de bază şi procedurale, capacităţi
cognitive, abilităţi aplicative, competenţe
profesionale, atitudini), ne-au stimulat să
elaborăm acest al II-lea material - suport.
în materialul - suport precedent {Pregătirea
pedagogică a studenţilor. Sarcini şi
instrumente de învăţare independentă,
constructivistă. 2006. Craiova: Editura Universitaria,
178 pag.) s-au prezentat argumente, modele aplicative,
metodologice care să verifice ipoteza
posibilităţii formării profesorului
constructivist, chiar în condiţiile actuale, pentru
implementarea acestei noi paradigme educaţionale, la
nivelul pregătirii pedagogice a profesorului, care
să activeze în şcoala de mâine.
Acest nou material - suport pentru studenţii -
viitori profesori aprofundează dimensiuni ale acestei
pregătiri pedagogice şi prezintă argumente
pentru verificarea ipotezei specifice, derivată din cea
generală: cea a posibilităţii
formării profesorului constructivist, pentru realizarea
instruirii centrate pe elev. Acum, acesta să
dovedească că a asimilat şi
utilizează proceduri, instrumente pentru a
înţelege, a cunoaşte ştiinţific
realitatea educaţională, didactică,
să interpreteze, să argumenteze. Dar să
dovedească şi flexibilitate cognitivă,
să caute variante conceptuale şi metodologice,
soluţii alternative sau complementare la cele clasice
sau curente în practica şcolară sau în
recomandările metodice date şi să ia
decizii ştiinţifice optime, în diferite contexte
educaţionale.
în acest scop, materialul - suport (II) oferă
modele şi pentru alte instrumente, care susţin
baza constructivistă a posibilităţii de
respectare practică a principiului alternării
şi complementarităţii, în conceperea,
realizarea, valorificarea activităţilor
didactice, ca un nou câmp de afirmare a profesionalismului, a
activităţii ştiinţifice a
profesorului la clasă. De aceea şi capitolele
materialului - suport grupează contribuţii ale
colectivului de autori (cadre didactice de pedagogie,
participante în echipa proiectului tematic de cercetare
grant, 2005-2007), pe principalele direcţii ale
verificării ipotezei precizate:
-instrumente privind consecinţe ale
abordării constructiviste, ca alternativă la alte
paradigme contemporane ale cunoaşterii,
învăţării (cap.2),
-instrumente pentru conturarea dimensiunilor
personalităţii profesorului constructivist, care
facilitează afirmarea flexibilităţii sale
teoretice, acţionale, manageriale (cap. 3, 10),
-instrumente pentru identificarea aplicării
alternativei constructiviste, distinct sau prin
complementaritate cu alte orientări metodologice, în
conceperea şi realizarea instruirii concrete în
clasă (cap. 4, 5, 6, 7, 8, 9), urmând elementele
componente ale curriculumului. |
Echipa de
cercetare |
__________________________ |
Instruirea constructivista – o
alternativa. Fundamente. Strategii
- autor Elena
Joita
|
|
|
|
Cuvânt înainte |
__________________________ |
Pregatirea pedagogica a studentilor.
Sarcini si instrumente de invatare independenta,
constructivista. Pedagogie. Managementul clasei de elevi
- autori: Elena
Joita (coord), Vali Ilie
, Popescu
Alexandrina Mihaela, Ecaterina
Sarah Frasineanu, Florentin
Remus Mogonea, Mihaela
Aurelia Ştefan, Florentina
Mogonea, Claudiu
Marian Bunaiasu
|
|
|
|
Introducere
(format pdf) |
__________________________ |
Strategii constructiviste in formarea
initiala a profesorului
- autori: Elena
Joita (coord), Vali Ilie
, Corneliu
Novac , Popescu
Alexandrina Mihaela , Ecaterina
Sarah Frasineanu, Florentin
Remus Mogonea, Mihaela
Aurelia Ştefan, Florentina
Mogonea, Boboila
Cristea
|
|
|
|
Introducere
(format pdf) |
__________________________ |
Pedagogie - Educatie si Curriculum
- autori: Elena
Joita (coord), Vali Ilie
, Ecaterina
Sarah Frasineanu
|
|
|
INTRODUCERE |
Prezenta
lucrare reflectă atingerea unui punct în spirala
re-scrierii principalelor probleme ale pedagogiei de
astăzi, văzută în acelaşi timp, în
tripla postură: de ştiinţă,
tehnologie şi artă a educaţiei, conceperii
şi realizării curriculumului şcolar.
Actuala variantă reprezintă o revizuire
şi o adaptare a abordării problematicii de
bază, în conformitate cu:
- noua programă de pregătire
pedagogică iniţială a viitoarelor cadre
didactice (profesori, institutori), prin Departamentul pentru
Pregătirea Personalului Didactic;
- câştigurile metodologice , curriculare
obţinuteîn verificarea formei iniţiale a
lucrării,multiplicvată prin Reprografia
Universităţii, sub denumirea de "Curs de
pedagogie şcolară" (2000, 2001);
- ecourile avute pe piaţa cărţii de
pedagogie, prin publicarea unor titluri independente
(Eficienţa instruirii, 1998, EDP, Bucureşti;
Pedagogia-ştiinţa integrativă a
educaţiei, 1999, Polirom, Iaşi şi
Educaţia cognitivă. Fundamentare. Metodologie,
2002, Polirom, Iaşi);
- încercarea de stabire a unităţii
conceptuale, metodologice între curs şi seminarii între
teorie şi aspectul aplicativ (puternic imprimat în
toate activităţile).
Pentru acest motiv, apar ca autori cei trei
realizatori (titularul de curs şi asistenţii
săi) efectivi ai acestei abordări a
pregătirii pedagogice a studenţilor de la unele
facultăţi (Matematică, Informatică,
Teologie, Litere, Fizică, Modul postuniversitar,
Colegiul de Institutori).
În afara acestui aspect, dorim ca lucrarea, prin
sugestiile aplicative oferite, itemii de autoevaluare,
să devină un instrument operativ: să ofere
informaţii de bază, analize şi sinteze,
modele de învăţare, deschideri interpretative
şi practice să valorifice experienţa
cognitivă şi acţională,
proiectivă, să pregătească afirmarea
capacităţilor şi competenţelor
profesionale specifice ale viitorilor profesori, institutori.
|
iunie, 2003
|
Autoarele
|
__________________________ |
|
|
|
In octombrie se deschid cursurile postuniversitare [...]
Inscrierea la cursurile de zi se face [...]
Inscrierea la cursurile ID si FR [...]
|
|
|