| 
          
         | 
        
        
          
            
              
                 
                  Metodologia educatiei 
                  Schimbari de paradigme  
                  autor Elena
                  Joita   
                   
                   
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                  | 
                  Introducere  | 
               
              
                    
Acest demers reprezintă continuarea logică a volumului anterior Știința educației prin paradigme. Pedagogia ″văzută cu alți ochi″, publicat în 2009, la aceeași editură. El propune o schimbare de optică în abordarea științei educației (pedagogia), o modificare a  interpretării sale clasice încă pozitiviste, acum prin prisma conceptelor reconsiderate recent în epistemologia științei – paradigmă și știință normală, potrivit fundamentalei contribuții a lui Th. Kuhn (în Structura revoluțiilor științifice, 1962, 1970).
     Dar pedagogia are și un puternic caracter practic, prin domeniul său de studiu – educația, când conceperea și realizarea ei, pe criterii de eficiență și eficacitate, reclamă, nu numai aplicarea și verificarea paradigmelor generale identificate anterior pentru știința pedagogică, ci și paradigme derivate, de ordin metodologic, acțional. Acestea dau acum identitatea demersului educațional efectiv, în plan metodologic și constituie tocmai obiectivul prezentului volum. Scopul este echilibrarea imaginii complexității teoretice și practice a educației, dar și sublinierea dinamicii modalităților de abordare, cu efecte majore în plan metodologic.
     În plan strict științific, paradigmele care definesc identitatea pedagogiei (a complexității, a integravității, a construcției cunoașterii, a modernității, a postmodernității, a reflecției și interpretării, a cercetării calitative, a discursului științific, a identității) s-au dovedit a fi de natură metateoretică. În plan metodologic efectiv, constatăm însăși alte schimbări importante de paradigme derivate, pe care le putem analiza grupat în jurul principalelor probleme ale practicii educaționale (devenind și capitole ale lucrării), ca macro- și microparadigme.
     În volum, această ipoteză specifică evidențiază că metodologia educației reale poate deveni câmpul prioritar al conturării și dinamicii schimbărilor de paradigme (pornind inductiv de la faptul educațional care provoacă o tensiune, o criză și apoi tranziția la o altă abordare a practicii):
     •Însăși esența educației ca acțiune socio-umană poate fi reinterpretată prin prisma criteriilor de calitate și eficiență praxiologică.
     •Noile realități și situații educaționale pot solicita și alte moduri de înțelegere, de explicare, de soluționare, de reașezare conceptuală, de schimbare paradigmatică.
     •Mai ales în planul practicii metodologice poate avea loc afirmarea și diversificarea paradigmelor (micro-, macro- și metaparadigme) în fiecare dintre structurile procesului educațional.
     •Dar această complexitate nu poate fi realizabilă eficient decât prin alternanță flexibilă și integrată a soluțiilor de abordare efectivă, în spiritul căreia trebuie format și educatorul însușii.
     Pe acest fond interpretativ, corelat și cu metaparadigmele tratate în volumul anterior, a fost necesară aducerea acum în prim planul analizei a macro și microparadigmelor specifice metodologiei realizării problematicii educației, iar nu doar ale instruirii școlare (de unde nelimitarea la școală și utilizarea termenilor de bază pentru cei implicați: edycați și educatori).
     Opt dintre capitolele demersului (2-9) sunt afectate construirii argumentelor în găsirea unei soluții actuale pentru o eficientă și de calitate metodologie a conceperii și realizării educației, prin ajungerea la un consens privind semnificația schimbărilor de paradigme, în principalele ei probleme:
     •Finalitățile (prioritatea formării competențelor vs. transmiterea cunoștințelor);
     •Curriculumul (centrarea pe sistemul integrat al elementelor necesare formării competențelor vs. centrarea pe conținutul informațional);
     •Actorii educației (centrarea pe educat, pe învățare vs. centrarea pe educator, pe predare);
     •Metodele de învățare (prioritatea metodelor constructiviste vs. metodele clasice de predare învățare);
     •Conceperea activităților educative (proiectarea flexibilă, constructivistă vs. designul instrucțional);
     •Evaluarea (evaluarea calitativă formativ-constructivistă și sumativ-integrativă vs. evaluarea cantitativă, standardizată);
     •Conducerea educației (prioritatea leadershipului vs. managementul educațional), educatorul și perfecționarea educației (implicarea în acțiuni-formare-cercetare vs. experiența educațională).
     Demersul propus valorifică în argumentare nu numai studiul documentar actualizat, ci și experiențe, experimente și reflecții proprii de-a lungul carierei. Dar acum fiind axat pe problematica practică a educației, el devine: de dezvoltare și orientare conceptuală (ca finalizare), de analiză critică și explicativă (ca funcție), de reflecție și interpretare (ca metodologie), de sistematizare și generalizare de experiențe și de cercetări-acțiune-formare (ca organizare).
                   | 
               
              
                Elena JOITA,
                   
                  noiembrie 2009 | 
               
              
                 
                  Știința educației prin
                  paradigme  
                  autor Elena
                  Joita   
                   
                   
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                  | 
                  Introducere  | 
               
              
                    O
                  primă variantă a lucrării(1999 - Pedagogia
                  - ştiinţa integrativă a educaţiei.
                  Iaşi: Editura Polirom) ne-a permis relevarea unui
                  stadiu relativ clasic al înţelegerii pedagogiei
                  şi deja atunci s-au conturat aici alte numeroase
                  ipoteze de natură epistemică. Răgazul scurs
                  a însemnat acumulări, clarificări teoretice
                  şi practice, pentru a putea reconsidera
                  interpretările date anterior, a reformula mai clar
                  ipotezele, prin actualizare epistemologică, prin
                  raportare la adâncirea crizei actuale a sistemului
                  educaţional, prin constatarea neclarificării
                  încă a statutului pedagogiei şi prin
                  reconstruirea argumentelor care să le
                  susţină validitatea. 
                      De aici şi acest demers, care ilustrează
                  procesul unei schimbări de paradigmă, o
                  tranziţie de la interpretarea prioritar
                  pozitivistă clasică, la aplicarea mai
                  adecvată a criteriilor definirii unei
                  ştiinţe, potrivit sensurilor şi efectelor
                  revoluţiei ştiinţifice, propusă de
                  către Th. Kuhn. Ea însăşi devine o
                  paradigmă, prin exemplaritate conceptuală,
                  interpretativă şi este deschizătoare de
                  perspective,atunci şi pentru pedagogie. 
                      De ce acest titlu? Încercarea de "întreprindere
                  ştiinţifică interpretativă"
                  propusă este chiar expresia esenţei conceptului
                  de paradigmă, a posibilităţii ei de
                  schimbare sau de reformulare, după analiza procesului
                  de înţelegere a stării de criză, în care se
                  află educaţia şi pedagogia. Anume că
                  este necesară şi posibilă tranziţia
                  către o nouă stare de normalitate a pedagogiei,
                  în care cunoaşterea problematicii ei teoretice şi
                  practice o vom putea "vedea cu alţi ochi" (Th. Kuhn),
                  prin alte paradigme, noi sau reformulate. 
                      În această tranziţie şi dezvoltare a
                  abordării pedagogiei, nu înseamnă însă
                  eliminarea criteriilor pozitiviste, clasice, ci o adaptare
                  şi o îmbogăţire a lor, cu noua reformulare
                  paradigmatică, mai apropiată de specificul
                  şi consecinţele cunoaşterii problematicii
                  pedagogiei, de posibilitatea clarificării astfel a
                  statutului său. Această schimbare sau reformulare
                  de paradigme a fost posibilă prin reconstrucţia
                  interpretării, înţelegerii actualizate a
                  problematicii pedagogiei, prin valorificarea şi a celor
                  peste 35 de ani de căutări teoretice, aplicative,
                  experienţial-practice, experimentale, ca pedagog(de
                  formaţie) teoretician şi practician. Astfel, în
                  acest demers, concepţia kuhniană considerăm
                  că devine paradigma esenţială
                  actuală, ca o contribuţie epistemică
                  excepţională, care poate conduce la alte
                  schimbări de paradigmă, în abordarea teoriei
                  pedagogice şi a practicii educaţionale. 
                      Demersul a fost posibil prin recursul la formulări
                  şi reformulări de paradigme derivate specific din
                  cea generală (posibilitatea reconstrucţiei
                  pedagogiei ca ştiinţă). Dar şi prin
                  utilizarea unei metodologii combinate epistemologic, de
                  analiză şi explicaţie, reflecţie
                  critică, integrativă, constructivistă,
                  istorică, calitativă în reevaluarea
                  fundamentării atât de diversificată a pedagogiei,
                  pentru consolidarea locului şi rolului ei între
                  ştiinţele care-şi vor redobândi
                  normalitatea şi maturitatea, după actuala
                  criză epistemică, cât şi ontologică.
                  În acest context, chiar ne exprimăm surprinderea
                  că abordarea paradigmatică nu a avut ecoul
                  explicit şi în cunoaşterea problematicii
                  pedagogiei, la noi. 
                      Constatăm că sunt evidente semne şi
                  cauze ale acumulării faptelor critice, care să
                  arate starea de criză actuală în domeniu. Dar se
                  încearcă rezolvări formale, punctuale şi
                  relativ fundamentale ştiinţific; literatura de
                  specialitate românească marchează puţine
                  căutări de reinterpretare actualizată a
                  problematicii pedagogiei, nu se acordă atenţia
                  cuvenită asigurării unei documentări
                  şi îndrumări adecvate, sunt insuficient
                  antrenaţi pedagogii şi cercetarea
                  pedagogică în motivarea ştiinţifică a
                  deciziilor de politică educaţională, de
                  profesionalizare a practicii şi a practicienilor
                  înşişi ş.a. 
                      În primul rând însă, este necesară, şi
                  ne propunem, actualizarea şi reconsiderarea
                  argumentelor pentru explicitarea statutului epistemic
                  şi aplicativ al pedagogiei însăşi, care pot
                  să modifice atitudini, concepţii,
                  mentalităţi, practici ale celor implicaţi
                  în obţinerea calităţii, progresului
                  şi succesului în educaţie. Considerăm
                  că este posibil şi să ne clarificăm
                  aici probleme de fond ale cunoaşterii problematicii
                  pedagogiei actuale: 
                      -  dacă este posibil ca pedagogia, conformnoii
                  grile epistemice care a revoluţionat cunoaşterea
                  ştiinţifică(Th. Kuhn), să
                  întrunească propriu caracteristici ale unei
                  ştiinţe normale (paradigmatice) şi mature,
                  după rezolvarea situaţiei de criză; 
                      -  dacă-şi poate închega un sistem de
                  paradigme esenţiale, definitorii pentru acest statut,
                  dintre care analizăm acum doar zece, pe care le
                  considerăm semnificative în definirea pedagogiei ca
                  ştiinţă. 
                      -  dacă se poate construi un sistem al
                  caracteristicilor identitare ale pedagogiei, ca
                  ştiinţă reafirmată ca normală
                  şi matură a educaţiei, al matricei sale
                  disciplinare, respectiv o grilă criterială de
                  evaluare a validării idenţităţii ei.
                   
                      Demersul propus finalizează cercetări
                  proprii, din interiorul pedagogiei, în baza
                  căutărilor variate în timp, potrivit
                  formaţiei pedagogice de bază şi
                  prezintă o sinteză: teoretico-fundamentală
                  (ca esenţă), de dezvoltare şi orientare
                  conceptuală (ca finalitate), analitic-critică
                  şi explicativă (ca funcţie),
                  speculativ-reflexivă şi interpretativă (ca
                  metodologie), intra- şi interdisciplinară (ca mod
                  de abordare), de sistematizare informaţională
                  şi generalizare a unor experienţe şi
                  cercetări-acţiune (ca organizare), cu o combinare
                  a abordării diacronice şi sincronice în
                  cunoaşterea ştiinţifică a
                  problematicii pedagogiei. 
                      Astfel, proiectul iniţiat se va finaliza în
                  două volume: I - Ştiinţa
                  educaţiei prin paradigme. Pedagogia "văzută
                  cu alţi ochi" şi II - Metodologia educaţiei - schimbări de
                  paradigme. 
                      Lucrarea se adresează comunităţii
                  ştiinţifice a pedagogilor, studenţilor -
                  viitori specialişti în pedagogie (cercetători,
                  practicieni în diverse situaţii profesionale aplicative
                  ale domeniului), viitorilor şi actualilor profesori
                  interesaţi de dezvoltarea profesionalismului lor
                  pedagogic, în educaţie şi
                  învăţământ.  | 
               
              
                Elena JOITA,
                   
                  ianuarie 2009 | 
               
              
                | __________________________ | 
               
              
                 
                  A deveni profesor constructivist  
                  - autori: Elena
                  Joita (coord), Vali
                  Ilie, Popescu
                  Alexandrina Mihaela, Ecaterina
                  Sarah Frasineanu, Florentin
                  Remus Mogonea, Mihaela
                  Aurelia Ştefan, Florentina
                  Mogonea, Claudiu
                  Marian Bunaiasu    
                   
                   
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                  | 
                  INTRODUCERE  | 
               
              
                       Volumul
                  reprezintă un mod de finalizare, prin sinteză
                  şi interpretare calitativă, a unor
                  preocupări explicite, pe o temă de mare
                  actualitate pentru educaţie şi
                  învăţământ: re-formarea calitativă a
                  pregătirii profesorului.  
                         Pe fondul condiţiilor reale, existente în cadrul
                  organizatoric al pregătirii în universitate, al
                  legislaţiei privind formarea personalului didactic, al
                  planului de învăţământ prescris, al
                  mentalităţilor şi practicilor de tip
                  tradiţional în temă, proiectul de Formare
                  Pedagogică iniţială a Profesorului
                  Constructivist (FPPC) a introdus câteva elemente de noutate
                  conceptuală, curriculară, metodologică,
                  acţional-pragmatică, managerială.  
                         Acest proiect - FPPC - este o alternativă la
                  preocupările de profesionalizare pedagogică,
                  ştiinţifică, la nivel universitar, prin
                  utilizarea paradigmei constructiviste, chiar din ciclul de
                  licenţă, prin participarea la
                  activităţile de pregătire pedagogică
                  explicită ale Departamentului pentru Pregătirea
                  Personalului Didactic (DPPD), al Universităţii
                  din Craiova.  
                         El este, în principal, produsul-construct al
                  experimentului inclus într-un proiect de cercetare grant,
                  prin CNCSIS (2005-2007), cu tema Cognitivismul şi
                  constructivismul - noi paradigme în educaţie.
                  Consecinţe asupra formării iniţiale a
                  profesorilor, ca viitori actori în spaţiul
                  educaţional european. Desigur că acestuia i s-au
                  circumscris drept cuvinte-cheie: profesionalizare
                  didactică, formare pedagogică
                  iniţială, abordare constructivistă, profil
                  dezirabil de competenţă pedagogică,
                  profesor constructivist, curriculum de formare
                  pedagogică iniţială, curriculum centrat pe
                  competenţe, cercetare - acţiune - formare.  
                         S-a dovedit astfel că este posibilă, chiar
                  în acest context tradiţional, cu punctele sale tari
                  şi slabe, verificarea experimentală a unor
                  soluţii pentru a implementa o schimbare
                  calitativă în acest sector fundamental al
                  educaţiei şi învăţământului -
                  formarea profesorilor. Această ipoteză
                  generală a proiectului FPPC a deschis calea către
                  găsirea de argumente teoretice şi practice,
                  pentru a susţine şi verifica valoarea
                  ştiinţifică şi metodologică a
                  următoarelor ipoteze derivate:  
                         a) Dacă se
                  aşteaptă schimbări de perspectivă,
                  prioritar calitative în domeniu, atunci una dintre
                  soluţiile-cheie este reconceperea formării
                  profesorului, chiar din etapa formării iniţiale,
                  în ciclul de licenţă.  
                         b) Soluţia
                  generală pentru aceasta poate fi aplicarea principiilor
                  actuale ale profesionalizării ştiinţifice
                  pedagogice, multiplu determinată şi
                  clădită pe afirmarea prioritară a
                  competenţelor specifice.  
                         c) Profesionalizarea
                  didactică se bazează esenţial pe schimbarea
                  conceperii şi realizării prioritare a
                  pregătirii pedagogice, conform dezvoltării
                  actuale a ştiinţei
                  educaţiei/ştiinţelor educaţiei.  
                         d) Schimbarea
                  metodologică pragmatică, în complexitatea ei,
                  poate veni de la abordarea problematicii prin prisma unei noi
                  paradigme epistemologice, cu consecinţe aplicative
                  şi în educaţie şi instruire -
                  constructivismul. Dacă profesorul va fi format
                  iniţial constructivist, atunci şi el va proceda
                  în acelaşi sens cu viitorii săi elevi.  
                         e) Consecinţele,
                  derivate conceptual şi transpuse pragmatic în formarea
                  pedagogică iniţială a profesorului
                  (constructivist), pot fi conturate, verificate, aplicate doar
                  într-un demers specific - proiectul FPPC - şi printr-o
                  cercetare dominant calitativă, de tipul cercetare -
                  acţiune - formare.  
                         f) în concretizarea lor,
                  această abordare a temei şi acest mod de
                  cercetare aduc în prim-planul soluţionării
                  practice pedagogice/didactice şi schimbări în
                  conceperea şi realizarea unitară a elementelor
                  unui curriculum adecvat pentru acest model de formare
                  iniţială pedagogică a profesorului
                  constructivist, pentru şcoala de mâine şi
                  integrarea europeană în problemă.  
                         g) Dimensiunile
                  curriculumului astfel reconsiderat, pe acest fond conceptual
                  şi de perspectivă, au putut fi dezvoltate
                  calitativ pentru practica aplicării şi
                  realizării lui, prin proiectul FPPC, sub noile aspecte:
                  al conturării unui model teoretic privind managementul
                  acestui curriculum, ca structură şi proces, al
                  precizării obiectivelor sale în termeni de
                  competenţă, al construirii şi
                  aplicării unui profil dezirabil de
                  competenţă pedagogică al viitorului
                  profesor, al reorientării şi adaptării
                  specifice a conţinutului tematic pedagogic, al
                  introducerii aici a unei metodologii de instruire de tip
                  constructivist, al perfecţionării modului
                  său de proiectare - organizare - evaluare al
                  realizării obiectivelor specifice, al corelării
                  cu alte dimensiuni complementare necesare
                  profesionalizării didactice.  
                         h) Proiectul FPPC s-a adresat
                  actualilor studenţi ai DPPD, de la
                  Facultăţile de Litere, Fizică,
                  Matematică, Biologie (cu toate specializările),
                  formându-le capacităţi, competenţe,
                  atitudini - prin învăţarea constructivistă
                  la Pedagogie şi la cele două opţionale,
                  Managementul clasei de elevi şi Alternative
                  educaţionale (anii I-III), din seriile 2004/2005,
                  până la 2007/2008. S-a intervenit potrivit noilor
                  roluri, dar din perspectiva posibilităţii
                  transferului modelului asimilat, în plan conceptual,
                  metodologic, managerial, similar la viitorii lor elevi, ca
                  profesori.  
                         Prezenta lucrare reprezintă o continuare
                  şi o sinteză, bazată pe interpretare
                  generalizatoare, calitativă, a întregului experiment
                  pedagogic, aplicativ şi ameliorativ. Rezultate
                  parţiale ale lui au fost valorificate progresiv
                  şi în alte volume deja editate: cu prezentarea bazei
                  teoretice a tematicii (Joiţa, 2002, 2006, a), a
                  proiectu¬lui şi a interpretării unor prime
                  constatări privind aplicarea acestuia (Joiţa,
                  2005, 2006, b, 2007, a, b). Pentru a nu relua exemple
                  şi rezultate prezentate în aceste volume anterioare, în
                  prezentul text vom regăsi deci mai multe trimiteri la
                  ele, în scopul corelării şi demonstrării
                  complexităţii triadei cercetare - acţiune -
                  formare desfăşurate, ca şi a problemelor
                  deschise conturate.  
                         In cele patru părţi, cu capitolele lor
                  corespunzătoare, actualul volum realizează
                  şi o sinteză, o prezentare a rezultatelor
                  esenţiale, a argumentelor, a interpretărilor
                  calitative, teoretice şi practice, acumulate de-a
                  lungul anilor de cercetare - acţiune -formare, în care
                  a fost verificat sistemul ipotezelor particulare
                  enunţate.  
                         În Partea I, se comentează problematica
                  necesităţii profesionalizării pedagogice
                  ştiinţifice ca o soluţie la criza
                  actuală a reformării
                  învăţământului - şi se
                  formulează ipoteza generală a
                  posibilităţii rezolvării, ca o
                  alternativă, prin abordarea constructivistă a
                  formării iniţiale a viitorului profesor, chiar
                  prin pregătirea pedagogică explicită,
                  într-un cadru experimental de cercetare - acţiune
                  -formare în proiectul FPPC.  
                         Atunci, în Partea a II-a, sunt prezentate şi
                  interpretate, prioritar calitativ, dimensiunile
                  esenţiale ale soluţiei conturate practic ale
                  acestei alternative de formare a profesorului constructivist
                  - un curriculum, bazat pe competenţe pedagogice, al
                  pregătirii iniţiale (obiective,
                  conţinuturi, resurse, proiectare şi organizare
                  managerială, strategii, evaluare), în domeniul
                  fundamental al profesionalizării sale
                  ştiinţifice - cel pedagogic/didactic.  | 
               
              
                | 2008  | 
               
              
                | Echipa
                 | 
               
              
                | __________________________ | 
               
              
                 
                  Formarea pedagogica a profesorului.
                  Instrumente de invatare cognitiv - constructivista,
                   
                  - autori: Elena
                  Joita (coord), Vali
                  Ilie, Popescu
                  Alexandrina Mihaela, Ecaterina
                  Sarah Frasineanu, Florentin
                  Remus Mogonea, Mihaela
                  Aurelia Ştefan, Florentina
                  Mogonea, Claudiu
                  Marian Bunaiasu    
                   
                   
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                  | 
                  INTRODUCERE  | 
               
              
                       În anul
                  2004, o echipă (10 membri) a Departamentului pentru
                  Pregătirea Personalului Didactic din Universitatea din
                  Craiova, prin concurs CNCSIS, a demarat un proiect de
                  cercetare în etapa 2005 - 2007, cu tema „Cognitivismul
                  şi constructivismul - noi paradigme în educaţie.
                  Consecinţe asupra formării iniţiale a
                  profesorilor, ca viitori actori în spaţiul
                  educaţional european". Iar prezentul volum, după
                  primele două („Instruirea constructivistă -
                  o alternativă", 2006, Editura Aramis, Bucureşti
                  şi „Strategii constructiviste în formarea
                  iniţială a profesorului", 2005, Editura
                  Universitaria, Craiova), continuă prezentarea
                  rezultatelor experimentale în temă, care au un caracter
                  aplicativ predominant: determinarea specificului, rolului,
                  eficienţei formative a variatelor instrumente
                  procedurale în învăţarea
                  cognitiv-constructivistă a studentului de azi -
                  viitorul profesor.  
                         Membrii echipei au abordat distinct aspecte ale temei,
                  ca obiective de cercetare, pentru a verifica o ipoteză
                  generală nouă: dacă este necesară
                  şi la noi abordarea teoriei şi metodologiei
                  cognitiviste şi constructiviste în formarea elevilor,
                  ca alternative la instruirea clasică, atunci este
                  necesară şi posibilă formarea profesorilor
                  în acelaşi sens, încă în faza
                  iniţială, prin pregătirea lor
                  pedagogică specifică.  
                         Desigur că s-a recurs la experimentul natural,
                  în condiţiile existente, oferite în universitate,
                  relativ adecvate pregătirii pedagogice, conform
                  aşteptărilor şi schimbării de
                  paradigmă educaţională. Iar
                  eşantioanele sunt constituite din formaţiile
                  corespunzătoare normelor didactice ale membrilor
                  echipei: Facultatea de Litere (cu specializările
                  Română, Engleză, Franceză,
                  Traducători), Facultatea de Matematică,
                  Facultatea de Fizică, Facultatea de Horticultura
                  (specializarea Biologie), din anii I - II, la discipline
                  specifice (Pedagogia - 4 module, Managementul clasei de
                  elevi).  
                         Prezentul volum sintetizează, prezintă
                  şi comentează valoarea unui set de instrumente
                  procedurale de învăţare
                  cognitiv-constructivistă, concepute specific de
                  către echipă şi integrate în primii doi ani
                  ai cercetării (2004 - 2005 şi 2005 - 2006).
                  Acestea reflectă datele esenţiale ale celor
                  două teorii ale cunoaşterii şi
                  învăţării, ilustrează posibilitatea
                  ca ele să reprezinte consecinţele metodologice în
                  reconceperea unei instruiri care să aibă real în
                  centru studentul/elevul, să formeze specific
                  capacităţi şi competenţe cognitiviste
                  şi constructiviste, mai mult decât necesare, chiar în
                  viitorul apropiat şi la noi, în exercitarea profesiunii
                  didactice.  
                         In cadrul proiectului de cercetare, membrii echipei au
                  abordat aspecte care să demonstreze posibilitatea
                  aplicării noilor paradigme şi în
                  învăţământul românesc, chiar dacă nu
                  sunt încă cele mai adecvate condiţii.  
                         Insă, în acest volum, sunt prezentate argumente
                  metodologice, instrumentale în pregătirea unuia dintre
                  factorii esenţiali în această determinare -
                  profesorul. Şi potrivit principiilor constructiviste,
                  el nu poate fi mai eficient pregătit în planul
                  competenţelor didactice, decât punându-1 în
                  situaţii reale tocmai de învăţare
                  cognitiv-constructivistă, desigur la pedagogie, în
                  perioada formării sale iniţiale.  
                         Un aspect s-a conturat clar aici: instruirea
                  constructivistă nu numai că este necesară
                  în formarea profesorului, dar este şi posibilă,
                  prin adaptarea specifică, chiar în condiţiile
                  inadecvate ale asigurării bazei materiale, didactice,
                  practice în faza pregătirii universitare şi ale
                  schimbărilor de paradigmă şi de
                  mentalităţi în temă.  
                         In acest context, cu atât mai mult creşte
                  valoarea strategiilor utilizate în pregătirea
                  pedagogică a studenţilor - viitori profesori
                  şi manageri ai clasei (constructivişti). Iar în
                  cadrul lor, a diferitelor categorii de instrumente de
                  învăţare cognitiv-constructivistă, inclusiv
                  cu sesizarea punctelor lor slabe, a
                  dificultăţilor în concepere şi aplicare.
                   
                         De aceea partea I sintetizează, ca un ghid
                  metodologic, justificarea locului şi rolului acestora
                  în verificarea ipotezei generale a proiectului, a criteriilor
                  de concepere şi de prezentare, de clasificare
                  specifică, de aplicare în diferite situaţii ale
                  pregătirii pedagogice, prin cursurile şi
                  seminarele de pedagogie, management al clasei. Iar
                  părţile a Il-a şi a IlI-a prezintă
                  aceste instrumente, experimentate în situaţii
                  reale/simulate cu studenţii, pe categoriile formative
                  conform clasificării propuse, fiecare beneficiind de o
                  scurtă prezentare metodologică, interpretare
                  critică a eficienţei constatate. Deşi sunt
                  utilizate la pedagogie şi managementul clasei, ca
                  discipline în pregătirea profesorului, totuşi ele
                  au un caracter mai general şi pentru ca studenţii
                  să le adapteze cu uşurinţă apoi, în
                  predarea - învăţarea specialităţii
                  lor, ca profesori.  
                         Dacă educaţia occidentală
                  (americană, în principal) a ajuns în temă la un
                  înalt nivel al abordării teoretice, îşi
                  diversifică tot mai mult aplicaţiile
                  şcolare şi în formarea profesorilor, realitatea
                  românească impune ca distanţele să se
                  micşoreze cât mai repede şi aici, ca o
                  soluţie a integrării tezelor Procesului de la
                  Bologna, conturate din acelaşi motiv (decalajul de
                  eficienţă în formarea studenţilor şi
                  a profesorilor, în plan ştiinţific şi
                  profesional).  
                         Acest volum-construct se adresează
                  studenţilor care doresc să devină
                  profesori, profesorilor practicieni în reevaluarea conceperii
                  şi realizării activităţii lor în
                  clasă, în condiţiile instruirii centrate pe elev,
                  dar şi în iniţierea de cercetări
                  ameliorative în temă, ca şi autorilor de programe
                  şi manuale şcolare, de didactici ale
                  specialităţilor, care să-şi
                  reconsidere modalităţile de construire a
                  acestora.  
                         1 decembrie 2006  | 
               
              
                | Echipa
                 | 
               
              
                | __________________________ | 
               
              
                 
                  Profesorul si alternativa constructivista a
                  invatarii. Material-suport pedagogic pentru studentii-viitori
                  profesori  
                  - autori: Elena
                  Joita (coord), Vali Ilie
                  , Popescu
                  Alexandrina Mihaela, Ecaterina
                  Sarah Frasineanu, Florentin
                  Remus Mogonea, Mihaela
                  Aurelia Ştefan, Florentina
                  Mogonea, Claudiu
                  Marian Bunaiasu    
                   
                   
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                  | 
                  INTRODUCERE  | 
               
              
                        Efectele
                  intervenţiilor noastre experimentale în cadrul
                  cercetării - acţiune -formare, prin proiectul de
                  profesionalizare FPPC (Formarea Pedagogică a
                  Profesorului Constructivist), asupra evoluţiei pozitive
                  a dimensiunilor cuprinse în profilul de
                  competenţă a studenţilor - viitori
                  profesori, mai ales în plan formativ (cunoştinţe
                  de bază şi procedurale, capacităţi
                  cognitive, abilităţi aplicative, competenţe
                  profesionale, atitudini), ne-au stimulat să
                  elaborăm acest al II-lea material - suport.  
                         în materialul - suport precedent {Pregătirea
                  pedagogică a studenţilor. Sarcini şi
                  instrumente de învăţare independentă,
                  constructivistă. 2006. Craiova: Editura Universitaria,
                  178 pag.) s-au prezentat argumente, modele aplicative,
                  metodologice care să verifice ipoteza
                  posibilităţii formării profesorului
                  constructivist, chiar în condiţiile actuale, pentru
                  implementarea acestei noi paradigme educaţionale, la
                  nivelul pregătirii pedagogice a profesorului, care
                  să activeze în şcoala de mâine.  
                         Acest nou material - suport pentru studenţii -
                  viitori profesori aprofundează dimensiuni ale acestei
                  pregătiri pedagogice şi prezintă argumente
                  pentru verificarea ipotezei specifice, derivată din cea
                  generală: cea a posibilităţii
                  formării profesorului constructivist, pentru realizarea
                  instruirii centrate pe elev. Acum, acesta să
                  dovedească că a asimilat şi
                  utilizează proceduri, instrumente pentru a
                  înţelege, a cunoaşte ştiinţific
                  realitatea educaţională, didactică,
                  să interpreteze, să argumenteze. Dar să
                  dovedească şi flexibilitate cognitivă,
                  să caute variante conceptuale şi metodologice,
                  soluţii alternative sau complementare la cele clasice
                  sau curente în practica şcolară sau în
                  recomandările metodice date şi să ia
                  decizii ştiinţifice optime, în diferite contexte
                  educaţionale.  
                         în acest scop, materialul - suport (II) oferă
                  modele şi pentru alte instrumente, care susţin
                  baza constructivistă a posibilităţii de
                  respectare practică a principiului alternării
                  şi complementarităţii, în conceperea,
                  realizarea, valorificarea activităţilor
                  didactice, ca un nou câmp de afirmare a profesionalismului, a
                  activităţii ştiinţifice a
                  profesorului la clasă. De aceea şi capitolele
                  materialului - suport grupează contribuţii ale
                  colectivului de autori (cadre didactice de pedagogie,
                  participante în echipa proiectului tematic de cercetare
                  grant, 2005-2007), pe principalele direcţii ale
                  verificării ipotezei precizate:  
                         -instrumente privind consecinţe ale
                  abordării constructiviste, ca alternativă la alte
                  paradigme contemporane ale cunoaşterii,
                  învăţării (cap.2),  
                         -instrumente pentru conturarea dimensiunilor
                  personalităţii profesorului constructivist, care
                  facilitează afirmarea flexibilităţii sale
                  teoretice, acţionale, manageriale (cap. 3, 10),  
                         -instrumente pentru identificarea aplicării
                  alternativei constructiviste, distinct sau prin
                  complementaritate cu alte orientări metodologice, în
                  conceperea şi realizarea instruirii concrete în
                  clasă (cap. 4, 5, 6, 7, 8, 9), urmând elementele
                  componente ale curriculumului.  | 
               
              
                | Echipa de
                  cercetare  | 
               
              
                | __________________________ | 
               
              
                 
                  Instruirea constructivista – o
                  alternativa. Fundamente. Strategii  
                  - autor Elena
                  Joita   
                   
                   
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                  | 
                  Cuvânt înainte  | 
               
              
                | __________________________ | 
               
              
                 
                  Pregatirea pedagogica a studentilor.
                  Sarcini si instrumente de invatare independenta,
                  constructivista. Pedagogie. Managementul clasei de elevi
                   
                  - autori: Elena
                  Joita (coord), Vali Ilie
                  , Popescu
                  Alexandrina Mihaela, Ecaterina
                  Sarah Frasineanu, Florentin
                  Remus Mogonea, Mihaela
                  Aurelia Ştefan, Florentina
                  Mogonea, Claudiu
                  Marian Bunaiasu    
                   
                   
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                  | 
                  Introducere
                    (format pdf) | 
               
              
                | __________________________ | 
               
              
                 
                  Strategii constructiviste in formarea
                  initiala a profesorului  
                  - autori: Elena
                  Joita (coord), Vali Ilie
                  , Corneliu
                  Novac , Popescu
                  Alexandrina Mihaela , Ecaterina
                  Sarah Frasineanu, Florentin
                  Remus Mogonea, Mihaela
                  Aurelia Ştefan, Florentina
                  Mogonea, Boboila
                  Cristea   
                   
                   
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                  | 
                  
                  Introducere
                   (format pdf)  | 
               
              
                | __________________________ | 
               
              
                 
                  Pedagogie - Educatie si Curriculum
                   
                  - autori: Elena
                  Joita (coord), Vali Ilie
                  , Ecaterina
                  Sarah Frasineanu   
                   
                   
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                  | 
                  INTRODUCERE  | 
               
              
                    Prezenta
                  lucrare reflectă atingerea unui punct în spirala
                  re-scrierii principalelor probleme ale pedagogiei de
                  astăzi, văzută în acelaşi timp, în
                  tripla postură: de ştiinţă,
                  tehnologie şi artă a educaţiei, conceperii
                  şi realizării curriculumului şcolar.  
                         Actuala variantă reprezintă o revizuire
                  şi o adaptare a abordării problematicii de
                  bază, în conformitate cu: 
                         -  noua programă de pregătire
                  pedagogică iniţială a viitoarelor cadre
                  didactice (profesori, institutori), prin Departamentul pentru
                  Pregătirea Personalului Didactic; 
                         -  câştigurile metodologice , curriculare
                  obţinuteîn verificarea formei iniţiale a
                  lucrării,multiplicvată prin Reprografia
                  Universităţii, sub denumirea de "Curs de
                  pedagogie şcolară" (2000, 2001); 
                         -  ecourile avute pe piaţa cărţii de
                  pedagogie, prin publicarea unor titluri independente
                  (Eficienţa instruirii, 1998, EDP, Bucureşti;
                  Pedagogia-ştiinţa integrativă a
                  educaţiei, 1999, Polirom, Iaşi şi
                  Educaţia cognitivă. Fundamentare. Metodologie,
                  2002, Polirom, Iaşi); 
                         -  încercarea de stabire a unităţii
                  conceptuale, metodologice între curs şi seminarii între
                  teorie şi aspectul aplicativ (puternic imprimat în
                  toate activităţile). 
                         Pentru acest motiv, apar ca autori cei trei
                  realizatori (titularul de curs şi asistenţii
                  săi) efectivi ai acestei abordări a
                  pregătirii pedagogice a studenţilor de la unele
                  facultăţi (Matematică, Informatică,
                  Teologie, Litere, Fizică, Modul postuniversitar,
                  Colegiul de Institutori). 
                         În afara acestui aspect, dorim ca lucrarea, prin
                  sugestiile aplicative oferite, itemii de autoevaluare,
                  să devină un instrument operativ: să ofere
                  informaţii de bază, analize şi sinteze,
                  modele de învăţare, deschideri interpretative
                  şi practice să valorifice experienţa
                  cognitivă şi acţională,
                  proiectivă, să pregătească afirmarea
                  capacităţilor şi competenţelor
                  profesionale specifice ale viitorilor profesori, institutori.
                   
                   
                   | 
               
              
                | iunie, 2003
                   | 
                Autoarele
                   | 
               
              
                | __________________________ | 
               
              
              
                 
                 | 
               
            
           
         | 
        
        
          
            
              
                | 
                 | 
               
              
                 
                   
                     
                   
                   In octombrie se deschid cursurile postuniversitare [...]  
                   
                   
                   Inscrierea la cursurile de zi se face [...]  
                   
                   
                   Inscrierea la cursurile ID si FR  [...]  
                   
                   
                 | 
               
              
                  | 
               
            
           
         |