| 
          
         | 
        
        
          
            
              
                 
                  Fundamentele pedagogiei  
                  - autor Viorel
                  Ionel   
                   
                   
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                  | 
                  Prezentare | 
               
              
                     Lucrarea
                  tratează problema identității pedagogiei ca
                  știință a fenomenului educațional.
                  Criteriile funcțiionale de fundamentare
                  (contextualismul, sintetismul, nuanțarea,
                  experiențialitatea și modelarea) sunt
                  transdisciplinare. Criteriile structurale de fundamentare
                  (obiect propriu de studiu, limbaj de specialitate, legi
                  și principii specifice, metode și tehnici proprii
                  de cunoaștere și cercetare, teorii "tari") sunt
                  tratate în 6 capitole. 
                       Se consideră că pedagogia este
                  știința care studiază feomenul
                  educațional ca esență a
                  realității educative și manifestările
                  sale concrete, sub forma situațiilor educative, sub
                  forma procesului instructiv-educativ, a procesului de
                  învățământ și a sistemului de
                  învățământ. Este interesantă și
                  stimulativă pentru interpretări pedagogice
                  "piramida legilor și principiilor pedagogice și
                  educative". Ierarhizarea și derivarea în funcție
                  de generalitate (legi ale cunoașterii pedagogice-legi
                  ale existenței fenomenului educațional-principii
                  ale existenței și cunoașterii
                  situațiilor educative-principii, norme și reguli
                  didactice) reprezintă un model de interpretare a
                  totalităților educative. 
                       Într-un capitol special se analizează sistemul
                  conceptual al pedagogiei și educației,
                  inteferențele cu limbajul altor științe,
                  "bolile" limbajului pedagogic (ambiguitatea și
                  vaguitatea, sensul comun, mitizarea, metaforizarea,
                  sloganurile și clișeele verbale etc.), specificul
                  discursului pedagogic și al celui didactic. 
                       Urmează un capitol care se referă la
                  construcția arhitectonică a teoriilor și a
                  științelor, cu aplicații la pedagogie. Se
                  propune o nouă teorie, holistică, prin care se
                  explică și se interpretează fenomenul
                  educațional și situațiile educative
                  concrete. Modelul structural (factorii educativi, mediul
                  natural și social, relațiile educative și
                  influențele educative) împreună cu modelul
                  funcțional (provocarea educativă, particiarea la
                  actul educațional, personalizarea influențelor
                  educative, "pulsarea" situațiilor educative)
                  reprezintă o viziune coerentă bine
                  sistematizată asupra totalităților
                  educative. 
                       Capitolul final se referă la cunoașeterea,
                  cecetarea și comunicarea pedagogică. Sunt
                  interesante reprezentările grafice privind tipurile de
                  cunoaștere și cercetare (modelul fagure, modelul
                  "H"), combinarea zonală și stratificarea acestor
                  metode (empiric/experimentale,
                  experimentale/științifice,
                  științifice/fundamentale).  | 
               
              
                | Autorul
                 | 
               
              
                | __________________________ | 
               
              
                 
                  Comportament si comunicare in context
                  educational si psihoterapeutic  
                  - coautor Viorel
                  Ionel   
                   
                   
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                  | 
                  Prefata  | 
               
              
                   
                      Stiintele socio-umane contemporane (psihologia,
                  pedagogia, sociologia) sunt interesate de cunoasterea
                  manifestarilor fiintei umane in diverse situatii de viata.
                  Aceasta nu reprezinta doar o cunoastere in sine, pur
                  teoretica, ci are ca scop influentarea pozitiva a oamenilor,
                  crearea conditiilor naturale si sociale pentru evolutia lor
                  echilibrata, normala. 
                      Comunicarea si comportamentul sunt dimensiunile
                  "vizibile" ale personalitatii umane, aflate in corelatii
                  "fine" cu sistemul psihic uman, cu sistemul social (valori,
                  norme, relatii). In aceasta lucrare, autorii sunt preocupati
                  tocmai de miscarea circulara, continua, intre interioritate
                  si exterioritate, mai ales de posibilitatile de a influenta
                  educational si psihoterapeutic pe cei aflati in formare
                  (elevii) sau in recuperare. 
                      Prin prezentarea principalelor orientari din stiinta
                  comportamentului se aduc in atentie diverse explicatii si
                  interpretari ale "faptelor" psihosociale. Elaborarile
                  teoretice privesc in special incidenta factorilor psihologici
                  (trebuinte, interese, atitudini) asupra comportamentului si
                  comunicarii. Manipularea, autotrancendarea, personalizarea,
                  sunt modalitati de raportare la sine si la cei din jur.
                  Capacitatea de a influenta pozitiv sau negativ pe altii, ca
                  si capacitatea de afirmare a propriei identitati sunt
                  conditionate, cel putin partial, de structura si
                  functionalitatea grupurilor sociale, a diverselor situatii de
                  viata concrete. 
                      Se apreciaza ca interiorizarea si exteriorizarea
                  reprezinta principalul mecanism de formare si de manifestare
                  a fiintei umane. Cu trimitere la autori prestigiosi si la
                  lucrari fundamentale (J. Piaget, M. Golu, U. Schiopu, H. Ey),
                  se raporteaza invizibilul (constiinta) la vizibil
                  (comportamentul, conduita), se coreleaza motivatia cu
                  atitudinile si relatiile interpersonale. Prin sublinierea
                  acestui "mariaj" intre interior si exterior, prin accentuarea
                  caracterului moral si formativ al relatiilor interumane,
                  autorii justifica atat actiunea educationala cat si pe cea
                  psihoterapeutica. 
                      Un alt aspect important al exteriorizarii il reprezinta
                  comunicarea (verbala, nonverbala, paraverbala). Tehnicile de
                  comunicare eficienta in grupurile de elevi sau in cele
                  terapeutice reprezinta, de asemenea, "instrumente" de
                  influentare pozitiva, de invatare, de interintelegere. 
                       Aplicatia fundamentarilor teoretice se refera la
                  dezadaptarile comportamentale. Datorita unor cauze biologice
                  (ereditatea), neurofiziologice (traume), sociale (stari
                  conflictuale) pot sa apara crize de identitate sau crize de
                  identificare, manifeste in diverse boli psihice. Se
                  analizeaza cu subtilitate comportamentele situationale de
                  criza, in special crizele evolutive (ontogenetice), crizele
                  cauzate de stres, de alcolism si de drogodependenta. 
                      Autorii si-au propus prezentarea unor aspecte generale si
                  a unor aplicatii speciale privind comunicarea si
                  comportamentul, educatia si psihoterapia. Introducerea unor
                  concepte noi (interioritate-exterioritate, vizibilitate
                  comportamentala, crize de identitate si de identificare)
                  reprezinta contributia noastra la dezvoltarea stiintelor
                  socio-umane. Lucrarea se adreseaza atat marelui public, care
                  simte nevoia unor cunostinte clare despre propria fiinta
                  (inexistenta), cat si specialistilor din acest
                domeniu. | 
               
              
                | Autorii
                 | 
               
              
                | __________________________ | 
               
              
                 
                  Individualizare si socializare in educatie
                   
                  - autor Viorel
                  Ionel   
                   
                   
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                  | 
                  Cuvânt înainte  | 
               
              
                    Învățământul contemporan
                  trece printr-o perioadă de neîncredere în
                  eficiența unor tehnici și metode noi de educare,
                  perioadă numită în mod obișnuit "criza
                  educației" și determinată, într-o
                  anumită măsură, de caracteristicile
                  științelor actuale în general: relativism
                  și diversitate. De aceea, ambelor direcții din
                  care se așteaptă renovarea pedagogiei, practica
                  și teoria, le este necesar un spitit curajos, foarte
                  bine promovat de unii reprezentanți ai educației
                  noi, printre care C. Freinet și R. Cousinet, sub numele
                  de "pedagogia în mișcare"(pedagogie de mouvement). 
                      Ei înțeleg "mișcarea" ca o continuă
                  schimbare cu caracter aplicativ din partea practicii
                  pedagogice, și cu caracter justificativ și
                  prognostic din partea teoriei pedagogice. 
                      Îmbogățirea reciprocă a teoriei
                  și a practicii este evidentă pe parcursul
                  consolidării originalității pedagogiei
                  Freinet și a metodei Cousinet. Faptul că le
                  tratăm în capitole separate este justificabil doar
                  metodologic, și nu corespunde demersului constitutiv al
                  celor două sisteme pedagogice. 
                      Primul capitol se referă la concepțiile
                  despre societate și individ ale celor doi pedagogi
                  practicieni. C. Freinet pleacă de la o filosofie a
                  bunului simț, pe care o vitalizează prin
                  activitatea sa sindicală, și încearcă o
                  refundamentare a științelor conexe pedagogiei pe
                  baza a doua concepte: munca și
                  posibilitățile individuale. R. Cousinet, format
                  la școala sociologică a lui Durkheim,
                  analizează cu multă finețe aspecte de
                  microstructură socială, în special etapele
                  maturizării sociale și cauzele
                  devianței. 
                      Dar, sensul original și valoros al tehnicilor
                  Freinet și al metodei Cousinet nu-l dă planul
                  teoretic, ci modul nou de relaționare între profesor
                  și elev într-un mediu educativ structurant, deci
                  practica pedagogică. Aceasta presupune organizarea
                  muncii și a tehnicilor didactice în așa fel încât
                  să permită îmbogățirea
                  simultană a mediului material și a celui
                  spiritual. 
                      Se află în germene aici ideea modernă a
                  ergonomiei didactice, dar și o formă a
                  nondirectivismului pedagogic. Acesta din urmă
                  constituie esența individualizării
                  învățării la C. Freinet, și o
                  modalitate de închegare a grupurilor de elevi, pe baza
                  libertății opțiunii, la R. Cousinet. 
                      În Romania a fost receptat în special C. Freinet. În
                  perioada interbelică este prezentat în lucrările
                  lui I.C. Petrescu (1925), Șt. Bârsănescu (1936,
                  1976), apoi în Dicționarele de pedagogie (1969, 1979)
                  și în competentele lucrări de istoria pedagogiei
                  publicate de Ion Gh. Stanciu (1975, 1977, 1983) și de
                  C. Cucoș (2001). Recent a apărut exelenta lucrare
                  a Mihaelei Rădulescu intitulată "Pedagogia
                  Freinet-un demers inovator" (1999). Din punct de vedere
                  instituțional, în 1993, la Timișoara s-a
                  înființat "Asociația Română pentru o
                  Școală modernă-Celestin Freinet" (ARSM), cu
                  peste 100 de membri, care experimentează tehnicile
                  Freinet în școli din Timișoara, Cluj-Napoca,
                  Brașov, Craiova, Caransebeș. 
                      Într-o lucrare despre viitorul educației, Mircea
                  Hervian încadrează pe C. Freinet și R. Cousinet
                  în modelul "didactica nova", un posibil model unitar de
                  educație propus de școala activă, cu
                  toată diversitatea curentului și
                  oscilațiile reprezentanților lor. Interesul
                  pentru lucrările lui C. Freinet și R. Cousinet
                  este un argument că ele conțin idei valoroase,
                  sugestii de care trebuie să țină seama
                  învățământul actual și cel de
                  perspectivă. Ambii propun alternative
                  educaționale încă viabile, care se pot adapta
                  atât la modernitatea tehnicilor noi de instruire, cât
                  și la specificul învățământului
                  românesc.  | 
               
              
                | Autorul
                 | 
               
              
                | __________________________ | 
               
              
                 
                  Pedagogia situațiilor educative
                   
                  - autor Viorel
                  Ionel   
                   
                   
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                  | 
                  Motto | 
               
              
                |      "Numai prin
                  idei îndrăznețe, prin anticipări
                  nejustificate, prin speculații cutezătoare, puse
                  mereu la încercare, putem prinde natura. Aceia dintre noi
                  care nu doresc să-și expună ideile riscului
                  infirmării nu participă la jocul numit
                  știință."- (Karl Popper)  | 
               
              
                  | 
                  Introducere | 
               
              
                    Cercetarea
                  fundamentală, de obicei asociată cu exactitatea,
                  experimentul și aplicabilitatea, este considerată
                  un privilegiu al științelor naturii, "tari" din
                  punct de vedere epistemologic. Pentru că nu pot
                  respecta aceste criterii, științele umaniste
                  caută propriile standarde epistemologice, nu mai
                  puțin demne, prin teorii unificatoare, dar deschise,
                  aproximative. 
                      Modelele generale de științificitate provin
                  din filosofia științei, mai exact din logica
                  științei, unde se întâlnesc marii autori de
                  sisteme (de la Aristotel, Descartes și Kant până
                  la Gonseth, Popper, Kuhn și Bacheland). Variabilitatea
                  criteriilor a creat în timp numeroase dileme,
                  incompatibilități de explicare și
                  înțelegere, implicit de fundamentare a
                  științelor. Pentru a ieși din acest
                  păienjeniș, am fost obligați să
                  optăm pentru anumite valori pe care le considerăm
                  nucleul conceptual al epistemologiei contextualiste
                  (sintetism, nuanțare, experiențialitate,
                  modelare). Din punct de vedere metodologic, epistemologia are
                  un rol filtrant și condensator. Prin ea se
                  recuperează conceptele neepuizate în
                  semnificații, se creează rupturi teoretice
                  și un nou dinamism reconstructiv. Ca variantă de
                  fundamentare, contextualismul, motivat de întreaga istorie a
                  filosofiei, nu a fost încă în centrul unei
                  epistemologii decât, poate, în dimensiunea sa
                  lingvistică. În sens restrâns, niciunde nu este mai
                  potrivit ca în pedagogie. 
                      Pe acest fundal și cu acest "instrument"
                  metodologic, am conturat profilul epistemologic al
                  pedagogiei. Statornicită în zona demersurilor
                  aplicative, în practica educativă, pedagogia a pierdut
                  din înălțime, din autoritate și prestigiu,
                  din forță și relevanță
                  teoretică. Pentru a-și recâștiga
                  speranța într-un nou puseu reconstructiv, ea are
                  dreptul să caute răspunsuri, prin modele și
                  ipoteze, la întrebări esențiale: este
                  capabilă să reflecteze asupra fundamentelor sale
                  și să suporte șocul schimbărilor? Ce
                  anume poate fi schimbat și câtă
                  relevanță au schimbările? Dispune de un
                  simbolism specific sau acesta trebuie inventat? Se pot
                  construi structuri atât de fine încât să
                  surprindă invariabilele totalităților
                  educative? Discreditarea dimensiunii sale
                  teoretico-științifice face necesară o
                  schimbare semnificativă de atitudine, de gândire, de
                  sistem conceptual. Fundamentarea contextuală a
                  pedagogiei obține un credit major din propria
                  evoluție, din orientările psihologice
                  (personalismul și nondirectivismul) și
                  sociologice (situaționalismul). În ciuda unor conflicte
                  temporare, din orgolii reductiviste, între aceste contexte
                  teoretice mereu s-au creat punți, sensuri convergente.
                  La nivel metateoretic, epistemologia pedagogică se
                  poate deschide, fără prejudecăți,
                  și spre alte orizonturi teoretice, spre
                  axiomatică, spre hermeneutică, spre
                  fenomenologie, chiar spre poetic și metaforic. În acest
                  fel, exactitatea și aproximativul găsesc o
                  modalitate de apropiere. 
                      Mai mult, pedagogia se naturalizează din punct de
                  vedere epistemologic, conștientizând propriile crize,
                  își descoperă noi dimensiuni (o teorie
                  pedagogică este transempirică, generică,
                  deschisă, dinamică și sintetică), o
                  nouă logică și un nou sens al
                  schimbărilor. 
                      Consistența ei teoretică va crește
                  dacă își recunoaște și își
                  consolidează unitatea, capacitatea de integrare în
                  spațiul științific și cea
                  previzional-prospectivă. Cercetarea reală din
                  pedagogie prefigurează o înnoire tematică
                  și problematică, încorporarea spiritului
                  științific modern, riguros și flexibil,
                  critic și constructiv în același timp. 
                      Ca aplicație a epistemologiei pedagogice
                  (contextualiste), pedagogia situațiilor educative se
                  întreabă în primul rând despre obiectul său:
                  fenomenul educațional (ca esență noumen)
                  și situațiile educative (care au
                  evidență fenomenală, concretă).
                  Modelele propuse sunt doar verigi care leagă nucleul
                  conceptual și situațiile educative reale,
                  totdeauna mai bogate, chiar inepuizabile. Astfel, modelul
                  structural se apropie cel mai mult, după părerea
                  noastră, de realitatea educativă, surprinde
                  constantele situațiilor educative (factori,
                  relații și influențe), conexează
                  dimensiunile observabile și cele neobservabile,
                  lasă deschisă posibilitatea
                  individualizării și diferențierii
                  situațiilor educative reale, în succesiune și
                  simultaneitate. De asemenea, modelul funcțional nu se
                  restrânge la descrierea fenomenologică și la
                  explicare, ci surprinde dinamica situațiilor educative.
                  Noile concepte pedagogice (provocarea, participarea,
                  permisivitatea, permeabilitatea, personalizarea și
                  pulsarea) adâncesc cunoașterea de fond a
                  totalităților educative, reflectă onticul
                  educațional și devin utile practicii educative,
                  în măsura în care sunt reprezentative, semnificative.
                  În sfârșit, cunoașterea situațiilor
                  educative tipice (școlare) cu sprijinul unor modele
                  comlpementare (M. Huges, Flanders, Landsheere etc) deschide
                  experimentul pedagogic spre stăpînirea structurii
                  și funcționalității lor. 
                      Desigur, suntem conștienți de limitele
                  pedagogiei situațiilor educative (conceptuale,
                  experimentale și aplicative), dar și de
                  provocările sale. Într-un moment de adâncă
                  frăîmîntare, se redeschide orizontul teoretic, se
                  regândesc fundamentele, se împrospătează
                  speranța primenirii. 
                      Prezentul volum se adresează în principal
                  teoreticienilor din domeniul pedagogiei, cercetători
                  și universitari. El urmează a fi continuat într-o
                  lucrare cu largă aplicabilitate, un model
                  acțional prin care se construiesc, se stăpânesc
                  și se dirijează situațiile educative (din
                  mediul școlar și extrașcolar), care
                  să prezinte interes pentru practicienii
                  educației. 
                      Mulțumim tuturor celor care ne-au ajutat, ne-au
                  acceptat și ne-au înțeles preocupările.
                   | 
               
              
                | Autorul
                 | 
               
              
                  | 
                  Tabla de materii | 
               
              
                 
                  Partea întâi 
                  ARHITECTUIRA METATEORETICĂ A ȘTIINȚELOR 
                  Capitolul I 
                  Modele în filosofia
                  științei 
                      1.1. Aristotel 
                      1.2. Descartes 
                      1.3. Kant 
                      1.4. Husserl 
                      1.5. Heisenberg 
                      1.6. Quine 
                      1.7. Gonseth 
                      1.8. Wittgenstein 
                      1.9. Popper 
                      1.10. Kuhn 
                      1.11. Bachelard 
                  Capitolul 2  
                  Dileme și opțiuni
                  epistemologice  
                  2.1. Dileme epistemologice  
                      2.1.1. Fundaționalism sau
                  coerentism?  
                      2.1.2. Realism sau relativism?  
                      2.1.3. Internalism sau externalism?  
                      2.1.4. Sincronic sau diacronic?  
                  2.2. Opțiuni epistemologice  
                      2.2.1. Contextualism  
                      2.2.2. Sintetism  
                      2.2.3. Nuanțare  
                      2.2.4. Experiențialitatea  
                      2.2.5. Modelarea  
                  Partea a doua  
                  EPISTEMOLOGIE PEDAGOGICĂ  
                  Capitolul 3  
                  Fundamentarea contextuală a
                  pedagogiei  
                  3.1. Contexte teoretice validate istoric  
                      3.1.1. Naturalismul  
                      3.1.2. Situaționalismul  
                      3.1.3. Personalismul  
                      3.1.4. Nondirectivismul  
                  3.2. Contexte teoretice potențiale  
                      3.2.1. Axiomatica pedagogică  
                      3.2.2. Hermeneutica pedagogică
                   
                      3.2.3. Poetica pedagogică  
                  Capitolul 4 
                  Naturalizarea epistemologică a
                  pedagogiei  
                  4.1. Problemele pedagogiei convenționale  
                      4.1.1. Criza de
                  creștere teoretică  
                      4.1.2. Criza de exprimare  
                      4.1.3. Criza de receptare  
                  4.2. Caracteristicile pedagogiei contextualizate  
                      4.2.1. Caracteristici generale  
                      4.2.2. Logica schimbărilor  
                      4.2.3. Sensul schimbărilor  
                  Partea a treia  
                  PEDAGOGIA SITUAȚIILOR EDUCATIVE (APLICAȚIE)  
                  Capitolul 5  
                  Obiectul pedagogiei  
                  5.1. Conceptul de fenomen educațional  
                  5.2. Conceptul de situație educativă  
                  5.3. Caracteristici ale situațiilor educative  
                      5.3.1. Emergența  
                      5.3.2. Variabilitatea  
                      5.3.3. Medierea  
                  Capitolul 6  
                  Modelarea situațiilor
                  educative  
                  6.1. Modelul structural (triadic)  
                      6.1.1. Factorii educativi  
                      6.1.2. Relațiile educative
                   
                      6.1.3. Influențele
                  educative  
                  6.2. Modelul funcțional  
                      6.2.1. Provocarea
                  educativă  
                      6.2.2. Participarea  
                      6.2.3. Influențele educative
                  (IE)  
                      6.2.4. Pulsarea  
                  Capitolul 7  
                  Cunoașterea situațiilor
                  educative tipice  
                  7.1. Metodologia cunoașterii experimentale  
                      7.1.1. Condițiile
                  cunoașterii  
                      7.1.2. Modele de
                  cunoaștere  
                  7.2. Variabilitatea situațiilor educative tipice  
                      7.2.1. Intersituațional
                   
                      7.2.2. Intrasituațional
                   | 
               
              
              
                 
                 | 
               
            
           
         | 
        
        
          
            
              
                | 
                 | 
               
              
                 
                   
                    
  
                  
 
  
                   
                   Cursurile cu frecventa,  ID sau FR  se desfasoara [...] 
  
                  
 
  
                   Deschiderea cursurilor postuniversitare [...] 
                   
  
                   Cursuri acreditate  pentru formarea  continua [...]
 
 
  
                 | 
               
              
                  | 
               
            
           
         |