|
Psihologia pentru pregatirea profesorilor
- autor Romulus
Craciunescu
|
|
|
|
Prefață |
Corespunzător denumirii, psihologia educației
este un curs interdisciplinar care presupune o parcurgere
prealabilă a psihologiei (știință
despre psihic) și a pedagogiei (știința
educației). Planul de învățământ al
unei facultăți de profil, de exemplu Colegiul de
Institutori, prevede această ordine firească a
pregătirii psihopedagogice pentru
învățământ. Mai întâi se fac cursurile de
psihologie generală, de psihologia dezvoltării
și de pedagogie. Cursul de psihologie
școlară se predă după acestea în anul
al II-lea de studii.
La celelalte facultăți, la care
pregătirea pentru învățământ este
facultativă, se predă un singur curs de
psihologie de un semestru, în primul an, continuat cu
pregătirea pedagogică în anii următori.
În aceste condiții cursul de psihologie
educațională va extinde, inevitabil partea de
psihologie generală, atingând, în timpul limitat, numai
parțial nivelul interdisciplinar. În ansamblu cursul
capătă un caracter introductiv sub denumirea de
Psihologie - pentru pregătirea
profesorilor.
Obiectivul esențial, pregătirea
psihologică pentru învățământ, este
realizat sub aspectul cerințelor de bază. Primul
fapt pe care trebuie să-l știe un viitor profesor
vizează cunoașterea "obiectului" educației,
adică înțelegerea modului cum
funcționează mintea elevului în procesul de
învățământ. Care sunt căile de
receptare a conținutului învățării
școlare? Ce se întâmplă în mintea elevului cu
informația receptată? În ce constă suportul
"energetic" psihonervos al efortului școlar?
Răspunsul la aceste întrebări rezultă din
cunoașterea proceselor psihice senzoriale care
asigură percepția conținutului
învățării, a proceselor psihice
intelectuale prin care se realizează înțelegerea,
stocarea și comunicarea cunoștințelor,
și, a proceselor psihice de activare care asigură
dispozițiile motivaționale și voluntare ale
învățării.
În desfășurarea curentă a procesului de
învățământ explicațiile cauzale ale
rezultatelor școlare ale elevilor sunt formulate de
către profesori în termeni psihologici: de
atenție, memorie, inteligență,
voință, interes etc. Prin urmare,
pregătirea psihologică pentru
învățământ trebuie să cuprindă
acest nucleu central explicativ al proceselor psihice, în
calitate de condiții interne ale
învățării.
Al doilea fapt esențial care intră în
pregtirea pentru activitatea didactică constă în
cunoașterea învățării umane și
școlare, ca proces psihologic al întregii
personalități (caracteristici, tipuri, mecanisme
psihofiziologice, etape și condiții de
desfășurare, modele explicative ș.a.)
La acestea se adaugă elemente de psihologia
dezvoltării și personalității care se
impun ca variabile cauzale ale învățării
prin ceea ce se identifică a fi
particularitățile psihologice individuale
și de vârstă. Aptitudinile școlare ale
elevilor și pedagogice ale profesorilor sunt, de
asemenea, abordate, în acest context.
Dintr-un astfel de curs nu pot lipsi temele privind
psihologia și psihologia educațională care
precizează obiectul și metodologia disciplinei.
Conform taxonomiei pedagogice, obiectivele esențiale
ale cursului sunt:
-cunoașterea și înțelegerea de
către studenți a problemelor de bază ale
psihologiei privind esența bio-socială și
informațională a fenomenelor psihice,
dezvoltatrea psihică și învățarea
umană, condițiile interne ale
învățării școlare, personalitatea
umană;
-formarea unor premise metodologice de abordare
aplicativă a cunoașterii psihologice a
elevilor;
-formarea unor disponibilități
motivațional-afective privind interesul pentru
dimensiunea psihologică a activității
școlare.
Bibliografia selectivă pe capitole și
generală finală cuprinde mai ales titlurile
accesibile în limba română. |
Autorul
|
|
|
|
In octombrie se deschid cursurile postuniversitare [...]
Inscrierea la cursurile de zi se face [...]
Inscrierea la cursurile ID si FR [...]
|
|
|