D.P.P.D. Universitatea din Craiova
 
Portalul Departamentului pentru Pregatirea Personalului Didactic - Universitatea din Craiova  
 
rom   fra   eng
 





















Psihologia pentru pregatirea profesorilor
- autor Romulus Craciunescu


Coperta 1
Coperta 4
  Prefață

   Corespunzător denumirii, psihologia educației este un curs interdisciplinar care presupune o parcurgere prealabilă a psihologiei (știință despre psihic) și a pedagogiei (știința educației). Planul de învățământ al unei facultăți de profil, de exemplu Colegiul de Institutori, prevede această ordine firească a pregătirii psihopedagogice pentru învățământ. Mai întâi se fac cursurile de psihologie generală, de psihologia dezvoltării și de pedagogie. Cursul de psihologie școlară se predă după acestea în anul al II-lea de studii.
   La celelalte facultăți, la care pregătirea pentru învățământ este facultativă, se predă un singur curs de psihologie de un semestru, în primul an, continuat cu pregătirea pedagogică în anii următori.
   În aceste condiții cursul de psihologie educațională va extinde, inevitabil partea de psihologie generală, atingând, în timpul limitat, numai parțial nivelul interdisciplinar. În ansamblu cursul capătă un caracter introductiv sub denumirea de Psihologie - pentru pregătirea profesorilor.
   Obiectivul esențial, pregătirea psihologică pentru învățământ, este realizat sub aspectul cerințelor de bază. Primul fapt pe care trebuie să-l știe un viitor profesor vizează cunoașterea "obiectului" educației, adică înțelegerea modului cum funcționează mintea elevului în procesul de învățământ. Care sunt căile de receptare a conținutului învățării școlare? Ce se întâmplă în mintea elevului cu informația receptată? În ce constă suportul "energetic" psihonervos al efortului școlar? Răspunsul la aceste întrebări rezultă din cunoașterea proceselor psihice senzoriale care asigură percepția conținutului învățării, a proceselor psihice intelectuale prin care se realizează înțelegerea, stocarea și comunicarea cunoștințelor, și, a proceselor psihice de activare care asigură dispozițiile motivaționale și voluntare ale învățării.
   În desfășurarea curentă a procesului de învățământ explicațiile cauzale ale rezultatelor școlare ale elevilor sunt formulate de către profesori în termeni psihologici: de atenție, memorie, inteligență, voință, interes etc. Prin urmare, pregătirea psihologică pentru învățământ trebuie să cuprindă acest nucleu central explicativ al proceselor psihice, în calitate de condiții interne ale învățării.
   Al doilea fapt esențial care intră în pregtirea pentru activitatea didactică constă în cunoașterea învățării umane și școlare, ca proces psihologic al întregii personalități (caracteristici, tipuri, mecanisme psihofiziologice, etape și condiții de desfășurare, modele explicative ș.a.)
   La acestea se adaugă elemente de psihologia dezvoltării și personalității care se impun ca variabile cauzale ale învățării prin ceea ce se identifică a fi particularitățile psihologice individuale și de vârstă. Aptitudinile școlare ale elevilor și pedagogice ale profesorilor sunt, de asemenea, abordate, în acest context.
   Dintr-un astfel de curs nu pot lipsi temele privind psihologia și psihologia educațională care precizează obiectul și metodologia disciplinei.
   Conform taxonomiei pedagogice, obiectivele esențiale ale cursului sunt:
      -cunoașterea și înțelegerea de către studenți a problemelor de bază ale psihologiei privind esența bio-socială și informațională a fenomenelor psihice, dezvoltatrea psihică și învățarea umană, condițiile interne ale învățării școlare, personalitatea umană;
      -formarea unor premise metodologice de abordare aplicativă a cunoașterii psihologice a elevilor;
      -formarea unor disponibilități motivațional-afective privind interesul pentru dimensiunea psihologică a activității școlare.
   Bibliografia selectivă pe capitole și generală finală cuprinde mai ales titlurile accesibile în limba română.
Autorul





 In octombrie se deschid cursurile postuniversitare
[...]


 Inscrierea la cursurile de zi se face
[...]


 Inscrierea la cursurile ID si FR
[...]


 

Contact   Legislatie   Istoric