| 
          
         | 
        
        
          
            
              
                 
                  Proiecte si programe educationale pentru
                  adolescenti tineri si adulti -  
                  autor Maciuc Irina(coord), Vali Ilie,
                  Mihaela Alexandrina Popescu, Ecaterina Sarah Frasineanu,
                  Florentin Remus Mogonea, Mihaela Aurelia Stefan, Florentina
                  Mogonea, Claudiu Marian Bunaiasu  
                   
                   
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                  | 
                  
                   | 
               
              
                   În contextul
                  unei societăți caracterizate prin schimbare,
                  rapiditate, explozie informațională, progrese
                  științifice, se conturează multiple
                  direcții de restructurare a realității
                  educaționale, printre care menționăm:  
                      -renunțarea la enciclopedism (caracterul informativ
                  al procesului de învățământ) și
                  accentuarea dimensiunii formative(achiziționarea unor
                  instrumente, abilități, dezvoltarea de
                  capacități, atitudini, valori)  
                      -extinderea educației pe întreaga durată a
                  vieții; educația nu mai poate fi restrână
                  în timp la o singură perioadă (cea
                  școlară) 
                      -perfecționarea continuă a dezvoltării
                  personale și profesionale; 
                      -introducerea unor noi tipuri de educații; 
                      -îmbunătățirea gradului de coordonare a
                  politicilor și de adaptare la condițiile
                  specifice, prin intermediul programelor și
                  parteneriatelor educaționale în plan local, regional,
                  național și internațional;
     -încurajarea managementului
                  programelor educaţionale, ca domeniu strategic al
                  formării iniţiale şi continue a managerilor
                  şcolari şi cadrelor didactice.      Extensia
                  educaţiei în toate sferele existenţei şi
                  vieţii socio-umane şi pe parcursul întregii
                  vieţi a individului a condus la înlăturarea
                  mentalităţii că educaţia se
                  realizează doar prin intermediul instituţiilor
                  şcolare. Se cere integrarea într-un sistem unitar a
                  tuturor formelor de educaţie (formală,
                  nonformală, informală). 
Cu alte cuvinte,
                  educaţia permanentă este o dimensiune a
                  societăţii actuale, este un element
                  esenţial în depăşirea problemelor
                  vieţii contemporane. Este şi motivul pentru care
                  subliniem, în lucrarea de faţă, ideea de
                  educaţie permanentă ca principiu pe care se
                  bazează organizarea globală a sistemului
                  educaţional.      Conceptul de educaţie
                  permanentă interferează cu alte sintagme
                  operaţionalizate în plan teoretic-explicativ, dar
                  şi practic-aplicativ. De aceea, pe parcursul acestei
                  lucrări, accentul va fi plasat şi pe aspecte ce
                  ţin de: învăţare de-a lungul întregii
                  vieţi (lifelong learning), educaţie
                  globală, educaţia adulţilor ş.a.
                       Regândirea sistemelor de educaţie în termeni de
                  învăţare continuă, de adaptare la
                  schimbare, de integrare a tuturor influenţelor
                  educaţionale, într-un proces coerent şi
                  convergent a impus constituirea unor noi tipuri de
                  educaţie. Din acest punct de vedere, lucrarea
                  încearcă să surprindă şi să
                  evidenţieze cum finalităţile,
                  conţinuturile noilor educaţii (educaţia
                  prin teatru şi sport, educaţia
                  antreprenorială, educaţia multiculturală,
                  educaţia interculturală, educaţia pentru
                  dezvoltarea comunitară, educaţia pentru
                  cetăţenie europeană, educaţiei
                  ecologică ş.a.) propun un demers de regândire a
                  curriculumului.      Pentru a răspunde problemelor lumii
                  contemporane, soluţiile eficiente nu se găsesc în
                  angajări secvenţiale, ci e nevoie de o viziune
                  holistică în abordare. Din acest considerent, în
                  intenţia noastră, prezenta lucrare are în vedere
                  implicaţiile educaţiei globale asupra conceperii
                  curriculumului şcolar, abordarea temelor
                  cross-curriculare în cadrul proiectelor integrate.      Reforma
                  învăţământului românesc, în scopul
                  implementării strategiilor, mecanismelor şi
                  procedurilor de eficientizare a descentralizării
                  curriculare şi instituţionale, se axează pe
                  proiectarea şi managementul programelor
                  educaţionale, ca domeniu strategic al formării
                  iniţiale şi continue a managerilor şcolari
                  şi cadrelor didactice.      Astfel, atragem atenţia,
                  prin intermediul acestei lucrări şi asupra
                  managementului prin proiecte şi programe
                  educaţionale, ca demers de facilitare a întregului
                  proces de descentralizare instituţională şi
                  curriculară, din perspectiva unui rol şi loc
                  reconsiderat al unităţii şcolare în
                  societate: nu numai o instituţie consumatoare de
                  resurse, ci una care identifică, atrage,
                  generează şi coordonează resurse de orice
                  tip.      Una dintre direcţiile eficiente de absorbţie
                  a resurselor constă în încurajarea programelor şi
                  parteneriatelor educaţionale în plan local, regional,
                  naţional şi internaţional.      În
                  sinteză, lucrarea de faţă îşi propune
                  să atragă atenţia asupra problematicii
                  educaţiei permanente, cu accent pe încurajarea
                  proiectelor şi programelor educaţionale pentru
                  adolescenţi, tineri şi adulţi.
                       Sintagmele-cheie pe care se fundamentează cadrul
                  teoretic şi metodologic sunt: educaţia dincolo de
                  zidurile şcolii, formele şi domeniile
                  educaţiei, proiectarea şi managementul
                  programelor educaţionale, tipuri de educaţie
                  complementară, programe şi parteneriate
                  educaţionale, psihopedagogia timpului liber,
                  socializare şi dezvoltare personală în
                  adolescenţă, educaţia la vârsta a treia.
                       Lucrarea se adresează studenţilor-viitori
                  profesori, interesaţi de problematica educaţiei
                  permanente, de formarea ca educatori care vor
                  interacţiona cu elevi/studenţi,
                  părinţi (tineri, adulţi, persoane de vârsta
                  a treia), dar şi tuturor celor interesaţi de
                  problemele actuale ale educaţiei (elevi, profesori,
                  consilieri, pedagogi, manageri şcolari etc.). 
                  
                 | 
               
              
                | Autorii
                 | 
               
              
                 | 
                 | 
               
              
                | __________________________ | 
               
              
                 
                  Pedagogia diferențiată pe
                  vârste 
                  -Volumul I- 
                  Copilul înainte de intrarea în școală 
                  autor Irina Maciuc  
                   
                   
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                  | 
                  
                   | 
               
              
                   Lucrarea de
                  față, destinată formării
                  specialiștilor în domeniul educației, se compune
                  din două părți, prima fiind dedicată
                  educației timpurii, de la naștere până la
                  intrarea în școală a copilului. Partea a doua se
                  centrează pe problemele preadolescentului și, mai
                  ales, pe educația adolescentului. 
                      Adaptarea educației la
                  particularitățile copiilor mici și foarte
                  mici presupune un efort în plus, deoarece vârstele timpurii
                  sunt caracterizate prin plasticitate, fluiditate, nivel înalt
                  al schimbării. Acestora li se adaugă
                  schimbările determinate de politica educației
                  timpurii, o politică globală, în permanentă
                  (re)configurare, cu implicații majore pentru
                  structurile și conținuturile
                  învățământului actual. | 
               
              
                | Autoarea
                 | 
               
              
                 | 
                 | 
               
              
                | __________________________ | 
               
              
                 
                  Pedagogie I  
                  Repere introductive  
                  - autor Irina Maciuc  
                   
                   
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                  | 
                  Argument  | 
               
              
                    
                  Știință a fenomenului educațional
                  global, pedagogia s-a dezvoltat în cadrul unor pattern-uri
                  suficient de deschise pentru a-i asigura evoluția. Ea a
                  păstrat de-a lungul timpului o permanentă
                  legătură cu practica, mulți considerând, de
                  altfel, că pedagogia este o teorie practică
                  și, în bună măsură, o artă a
                  educației. 
                      Pe de altă parte, fluctuațiile pedagogiei sub
                  "teroarea" diverselor sisteme, noi teorii și
                  abordări, sunt ușor perceptibile. 
                      Astăzi, pulverizarea domeniului de studiu se impune
                  cu evidență. Psihologia
                  educatiei, sociologia educatiei, filosofia și axiologia
                  educației, epistemologia și logica
                  educației etc. explorează noi zone de
                  semnificații în domeniul educațional, introduc
                  noi accepții și o nouă terminologie.
                  Astfel, multe, dacă nu toate vechile concepte ale
                  pedagogiei clasice, primesc prin reformulare alte
                  înțelesuri. 
                      În acest context este legitimă întrebarea: Ne
                  apropiem oare vertiginos de sfârșitul ideii de
                  știință unică a educației ca
                  fenomen global? Scepticismul de bun simț, pragmatismul
                  curent, ca și pedagogii, desigur, susțin că
                  nu. Există multe argumente în favoarea ideii de
                  știință generală a educației,
                  dar cel mai concludent ni se pare cel ce rezultă din
                  însăși o logică imanentă a
                  educației ca practică socială. Cei care
                  educă au nevoie de o viziune ordonatoare asupra unei
                  relații complexe și proteiforme, iar diversele
                  puncte de vedere și abordări nu sunt întotdeauna
                  în măsură să aducă limpezirile
                  necesare practicianului. Deși categoric
                  perfectibilă, ca ansamblu de reflecții asupra
                  activității practice de formare a omului, o
                  știință unică asupra educației
                  ar putea oferi bazele necesare înțelegerii, studierii
                  și continuei evoluții în acest domeniu. O
                  știință generală și/sau de
                  sinteză a educației, o știință
                  care să o ia inflexibil de la capăt, în pofida
                  hipertrofiei criticii, o știință care se
                  reface, se reconstruiește necontenit, este
                  necesară. Un ciclu pare să se încheie însă
                  pentru a se deschide unei noi virtualități. Ceea
                  ce îi conferă pedagogiei, odată mai mult,
                  calitatea de știință. O
                  știință care permite abordarea
                  integrativ-sistemică, interdisciplinară și
                  holistică a educației, în contextul proceselor de
                  specializare și "hibridare" care au loc de altfel în
                  toate științele sociale, este o
                  știință vie, acordată timpului
                  și schimbărilor din societatea postmodernă.
                  Diversitatea obiectului de studiu și întâlnirile tot
                  mai frecvente cu alte discipline reprezintă
                  evoluții specifice stadiului actual de dezvoltare a
                  științelor în general. 
                       Este cert că profesioniștii educației au
                  avut și vor avea mereu nevoie de raportarea la un
                  sistem ordonat de teorii, de valori care să le
                  permită accesul la adevăr, la producerea și
                  descoperirea de sensuri și semnificații în câmpul
                  deschis al educației, al practicilor
                  educaționale. Nevoia de educatori
                  reflexivi, care să dispună de referențial/referențiale, care
                  să fie conștienți de
                  finalitățile, condițiile și factorii
                  ce intervin în actul educațional, capabili să
                  evalueze pertinent valoarea programelor și metodelor,
                  organizarea instituțiilor educative și
                  coordonarea eforturilor educaționale la nivel social,
                  ca și propria activitate profesională, ține
                  de domeniul evidenței. 
                       Credem, alături de foarte mulți alții,
                  că este nevoie de o teorie integratoare, care să
                  confere sens, altitudine și densitate
                  relației/relațiilor educaționale.
                  Fără o cultură pedagogică
                  largă, educatorul se transformă într-un
                  funcționar sau într-un meșteșugar. Nevoia
                  de repere în educație se traduce, în planul cel mai
                  abstract, în nevoia de a găsi sau de a elabora tezele
                  fundamentale ale unui sistem de gândire despre
                  educație. | 
               
              
                | Autoarea
                 | 
               
              
                | __________________________ | 
               
              
                 
                  Pedagogie II. Repere ale instruirii
                   
                  - autor Irina Maciuc  
                   
                   
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                  | 
                  
                   | 
               
              
                |     Încercările de a identifica mecanismele
                  învățării, de a descoperi reguli,
                  prescripții, norme de acțiune eficientă în
                  acest domeniu, ca și nevoia de ordine, de
                  coerență în instruirea/educarea copiilor și
                  tinerilor, au determinat apariția procesului de
                  învățământ, a sistemelor
                  educaționale și a profesioniștilor
                  educației. În timp, programele de învățare
                  au căpătat conținuturi specifice, s-au
                  elaborat metodologii, tipuri de activități,
                  materiale-suport, s-au structurat programe educaționale
                  etc.  | 
               
              
                | Autoarea
                 | 
               
              
                | __________________________ | 
               
              
                 
                  STUDII DE PEDAGOGIE DIFERENTIATA,
                  nr.3/2006, «Formarea profesorilor de religie»  
                  - autori: Irina Maciuc(coord), Vali Ilie,
                  Ecaterina Sarah Frasineanu, Florentin Remus Mogonea, Mihaela
                  Aurelia Stefan, Florentina Mogonea, Claudiu Marian Bunaiasu
                    
                   
                   
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                  | 
                  
                   | 
               
              
                    În ansamblu,
                  formarea profesorilor de Religie impune o implicare
                  activă a formatorilor de
                  profesori, orientarea concretă spre mediul
                  școlar, informarea cu privire la curriculum, analiza
                  critică constructivă a lecțiilor
                  susținute efectiv în cadrul practicii pedagogice
                  organizate. 
                      Pe plan general,Procesul Bologna
                  aduce schimbări în formarea profesorilor de
                  Religie: formarea bazată pe două cicluri de
                  studii universitare și ideea de profesionalizare a
                  carierei didactice. 
                      Perspectivele vizează analize de
                  nevoi și preocupări de asigurare a
                  calității la nivelul organizării
                  masteratului psihopedagogic/didactic.  | 
               
              
                | Autoarea
                 | 
               
              
                | __________________________ | 
               
              
                 
                  Şcoala democraţiei şi
                  formarea profesorilor -  
                  - autori: Irina Maciuc(coord), Vali Ilie,
                  Mihaela Alexandrina Popescu, Ecaterina Sarah Frasineanu,
                  Florentin Remus Mogonea, Mihaela Aurelia Stefan, Florentina
                  Mogonea   
                   
                   
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                  | 
                  
                   | 
               
              
                   Fundamentarea
                  actului educațional pe nevoile de dezvoltare
                  personală a elevilor, din perspectiva dezvoltării
                  durabile și a asigurării coeziunii economice
                  și sociale constituie o prioritate strategică în
                  învățământul românesc. 
                      Pedagogii încadrează acest gen de preocupări
                  în zona de studiu a educației/instruirii
                  diferențiate. | 
               
              
                | Autoarea
                 | 
               
              
                | __________________________ | 
               
              
                 
                  Studii de pedagogie diferentiata -
                   
                  - autor Irina Maciuc  
                   
                   
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                  | 
                  
                   | 
               
              
                    În Romania,
                  o nouă organizare pedagogică, reformare, pune în
                  valoare posibilitatea unor parcursuri de instruire
                  diferențiate și individualizate, pe fondul unor
                  măsuri articulate în sistem. Aceste măsuri
                  vizează organizarea activității de
                  instruire pe cicluri curriculare și la nivelul
                  proiectului școlii, al proiectului/contractului
                  plurianual de studii, cu prevederi concrete privind
                  urmărirea progresului individual. Cuvintele cheie ale
                  schimbărilor operate de reforma curriculară în
                  acest sens sunt: oferta școlii, curriculum la decizia
                  școlii și curriculum diferențiat, schema
                  orară și plaja orară, organizarea
                  modulară a instruirii, proiectul personal și
                  orarele centrate sau individualizate, contractul didactic
                  etc. 
                      Într-o școală bine organizată,
                  diferențele interindividuale nu reprezintă un
                  argument pentru a izola elevul, pentru a-l "stigmatiza" ori
                  "încarcera" pentru totdeauna într-o imagine/stare a sa la un
                  moment dat, ci pentru a-l stimula și sprijini, prin
                  mijloace adecvate, să se
                  autodepășească. Un
                  învățământ democratic nu transformă
                  elevul în prizonierul propriei sale unicități.
                  Democratizarea presupune o atitudine activă,
                  constructivă în raport cu inegalitățile
                  concrete, cu propriile posibilități. Fiecare va
                  putea reuși în modul care-i este propriu,
                  afirmându-și resursele personale și
                  potențialul individual. | 
               
              
                | Autoarea
                 | 
               
              
                | __________________________ | 
               
              
                 
                  Valorizarea diferenței în
                  educație -  
                  autor Irina Maciuc  
                   
                   
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                  | 
                  
                   | 
               
              
                   Lucrarea de
                  față propune atenției trei "fețe" ale
                  diferențierii educației, tratându-le într-o
                  manieră distinctă și interdependentă
                  totodată: 
                      - discriminarea pozitivă a diferenței în
                  școală, cu mijloacele pedagogiei
                  diferențiale; 
                      - formarea cadrelor didactice pentru practica
                  diferențierii efective și pentru asumarea
                  diversității în acțiuni de consiliere
                  și orientare; 
                      - identitatea unor spații de formare a cadrelor
                  didactice, marcată de instituții și
                  personalități reprezentative, de un timp definit
                  și diferențiator. 
                      Perspectiva generală din care sunt abordate
                  problemele este aceea a celui direct implicat, o
                  perioadă îndelungată de ani, în formarea
                  inițială și continuă a cadrelor
                  didactice. | 
               
              
                | Autoarea
                 | 
               
              
                | __________________________ | 
               
              
                 
                  Pedagogie - Repere introductive 
                  - autor Irina Maciuc  
                   
                   
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                | 
                  
                 | 
               
              
                  | 
                  Argument  | 
               
              
                    ... Lucrarea
                  își propune să-i sprijine pe toți cei
                  interesați, profesori/institutori sau viitori
                  profesori/institutori etc., în încercarea de a fi mai aproape
                  de înțelegerea unor concepte, teorii și
                  tendințe fundamentale în știința de
                  sinteză a educației. În esența ei, lucrarea
                  conține note de curs, un curs
                  de pedagogie care se adresează studenților
                  viitori profesori. Cursul acoperă substanța a
                  două module ale pregătirii acestora în cadrul
                  facultății (formare inițială): Introducere în pedagogie și Teoria și
                  metodologia curriculum-ului. După cum se va
                  putea constata prin parcurgerea lucrării, aceasta
                  conține sinteze teoretice și sugestii
                  metodologice pentru studenți, tipuri de lucrări
                  aplicative, teme de reflecție și întrebări,
                  dar ea poate fi utilă și altor categorii de
                  cititori: părinți, educatori mai mult sau mai
                  puțin convenționali etc. Unele din temele
                  specifice modulului Introducere în
                  pedagogie beneficiază, în conformitate cu
                  opțiunea autorului, de o prezentare extinsă, ca
                  în cazul temelor: Conținuturi/dimensiuni ale educației,
                  Medii instituționale. Sistemul educațional,
                  Pregătirea educatorilor profesionăști. 
                      Pe baza înțelegerii unor concepte cum sunt
                  conceptele de educație, fenomen educațional,
                  situație educativă, influența
                  educativă și factori educativi, relație
                  educativă, acțiune educațională,
                  intervenție educațională, doctrină
                  pedagogică, discurs educațional etc. cititorii
                  vor fi în măsură să-și precizeze
                  sensul actual al noțiunilor de pedagogie, curriculum,
                  sistem de educație, proces de
                  învățământ, ideal educațional etc. 
                      În același timp, lucrarea își propune
                  să prezinte linii de evoluție în dinamica
                  raportului educație-societate, în contextul reformei
                  educaționale în România, cu accent pe reforma
                  sistemului educațional de învățământ
                  și pe cea curriculară. | 
               
              
                | Autoarea
                 | 
               
              
                | __________________________ | 
               
              
                 
                 | 
               
            
           
         | 
        
        
          
            
              
                | 
                 | 
               
              
                 
                   
                     
                   
                   In octombrie se deschid cursurile postuniversitare [...]  
                   
                   
                   Inscrierea la cursurile de zi se face [...]  
                   
                   
                   Inscrierea la cursurile ID si FR  [...]  
                   
                   
                 | 
               
              
                  | 
               
            
           
         |